Artikel från Göteborgs universitet

11 augusti 2010

Blyga öringar har störst tillväxt

Att äga en egen personlighet är inte bara förunnat oss människor och våra husdjur. Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt att även öringar har personlig karaktär och är olika som individer.

Forskaren Bart Adriaenssens vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, har under flera år utfört beteendestudier på unga öringar från vattendrag norr om Göteborg.

– Mina studier visar att det inte bara är människor och däggdjur som har egna personligheter. Även öringar skiljer sig åt genom att vara olika aggressiva och reagera olika på förändringar i omgivningen, säger Bart Adriaenssens.

Bart Adriaenssens studier visar dessutom att öringar som växt upp i en tät odlingsmiljö är blygare än fiskar som haft större utrymme. Omvänt är öringar som vuxit upp mer glesbefolkat snabbare med att hitta mat och gömma sig för predatorer, båda beteenden som är viktiga för att överleva i naturen.

– Men det är inte alltid de djärva och aggressiva fiskarna som lyckas bäst. I ett av mina experiment var det istället de blyga öringarna som hade störst tillväxt i naturen.

Vilken fiskpersonlighet som fungerar bäst beror på omgivningen: i en miljö med lite skydd, till exempel ett kärl i en fiskodling, är det de stora, djärva öringarna som lyckas ta mest mat. Men i ett naturligt vattendrag där omgivningen är mer komplex klarar sig blyga individer bättre.

En fråga återstår att besvara: varför har djur personligheter?

– Om en viss personlighet funkar bra och djur med den personligheten växer snabbt, överlever bättre och får mer ungar, kan man förvänta sig att alla individer ska bete sig på det sättet. Men så är det inte, och här återstår fortfarande mycket forskning att göra, säger Bart Adriaenssens.
Avhandlingen Individual variation in behaviour: personality and performance of brown trout in the wild försvarades vid en disputation den 28 maj 2010.

KONTAKT:
Bart Adriaenssens vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet
031- 786 3547
0768- 45 55 92
bart.adriaenssens@zool.gu.se
www.zoologi.gu.se/kontakta_oss/forskarstuderande/adriaenssens_bart

Bildtext: Forskning visar att öring har egna personligheter. Öringen på bilden är några månader gammal och kommer från Jörlandaån på västkusten. Foto: Bart Adriaenssens
Bifogad bild är fri för publicering.