Artikel från Luleå tekniska universitet

5 maj 2010

Ny teknik spårar prostatacancer

Ett svenskt-japanskt forskarteam inom området medicinteknik arbetar med att vidareutveckla en sensorteknik för detektering av prostatacancer som utvecklas av Nihon University, Japan i samarbete med forskare i medicinsk teknik vid Luleå tekniska universitet.

En sensor utvecklad av japanska forskare ska nu kombineras med teknologi, ett sk taktilt resonanssystem, som tagits fram av forskargruppen i Luleå. Resonanssystemet använder laserljus och ultraljud, för att spåra cancervävnad in vivo, dvs i levande celler på plats i kroppen.

Efter vidareutveckling av tekniken kommer mätningar på mänsklig prostatavävnad att genomföras. Fram till nu har mätningarna gjorts framför allt på prostata från grisar.

Forskargruppen samarbetar med Stanford University och med japanska företaget Peace and Mind, ett spin-off företag från Nihon University som tillverkar sensorteknologi för mätning av vävnadselasticitet och med företaget Bioresonator i Umeå som tillverkar sensorteknologi för prostatacancer, ögontyck mm.

Professor Olof Lindahl, Luleå tekniska universitet