Artikel från Uppsala universitet

12 september 2007

Ny teknik kan bli genombrott för cancerdiagnostik

Tidig upptäckt av sjukdom är ofta avgörande för hur framgångsrik en behandling kan bli. Därför är utveckling av nya metoder för diagnostik ett hett forskningsområde, där varje litet steg är av stor betydelse. I en artikel i senaste numret av Molecular & Cellular Proteomics beskriver Uppsalaforskare en teknik som av tidskriften bedöms som särskilt intressant.

Proteiner bygger upp kroppens celler och vävnader, och kunskapen om människans arvsmassa har lett till att forskarna idag i stort sett känner till alla de proteiner som kan bildas i våra kroppar. Det är känt att många sjukdomstillstånd kan kopplas till proteinförändringar, därför är det viktigt att öka kunskapen om vilka proteiner som binder till varandra, hur de arbetar tillsammans i cellerna och hur processerna påverkas av olika störningar.

2006 utvecklade Ola Söderberg och hans kollegor vid institutionen för genetik och patologi en ny teknik, in situ PLA (in situ proximity ligation assay), som kunde upptäcka kommunikation mellan proteiner i celler. Nu har forskarna förfinat metoden ytterligare och kan nu se hur proteiner genomgår förändringar inuti en cell.

– Metoden ger bättre möjlighet att verkligen förstå hur proteiner fungerar i cellen och kan visa vad som är fel i sjuka celler, som tex. cancer. Den förfinade metoden har potential att revolutionera cancerdiagnostiken, så intresset för denna metod är mycket stor inom forskarvärlden, säger Ola Söderberg.

Tekniken är känsligare och mer träffsäker än andra tillgängliga tekniker inom molekylär diagnostik och den har redan börjats säljas av Uppsalaföretaget Olink, så förhoppningarna är stora på att den inom en snar framtid kommer att kunna användas inom sjukvården.

Mer information: Ola Söderberg, 018-471 48 68, 070-245 03 72, e-post: Ola.Soderberg@genpat.uu.se