Lipida nanopartiklar kan användas i mRNA-vacciner.
Artikel från Karolinska Institutet

Forskare kan nu studera de allra minsta beståndsdelarna som cirkulerar i kroppen. Ökad kunskap om de viktiga nanopartiklarna kan leda till mer effektiva vaccin.

I kroppen cirkulerar partiklar i nanoskala som påverkar vår kropp på olika sätt. Till exempel finns lipoproteiner som upprätthåller metabolismen i cellerna och virus som kan orsaka flera olika sjukdomar. Dessutom finns lipida nanopartiklar som används som så kallade läkemedelsbärare, till exempel för mRNA-vaccin.

Men det är svårt att studera dessa partiklar eftersom de är så små. Forskarna i studien har därför utvecklat en ny metod som de kallar för singelpartikelprofilering, SPP.

– Vi presenterar nu en ny metod som utan motstycke ger information om biopartiklar i nanostorlek, säger forskaren Erdinc Sezgin vid Karolinska institutet.

Viktigt verktyg för läkemedel

Metoden gör att det går att läsa av information och egenskaper hos tusentals partiklar som är mellan 5 och 200 nanometer.

– Vår metod kan användas för att studera biopartiklar i kroppen såväl vid hälsa som vid olika sjukdomar. Dessutom kommer det att vara ett ovärderligt verktyg för att skapa bättre och effektivare läkemedelsbärare i nanostorlek, säger Erdinc Sezgin.

Ett mål var att skapa en enkel och billig metod som är tillgänglig för alla forskare att använda.

– Därför etablerarade vi en metod som byggde på redan kommersiellt tillgängliga mikroskop. Vi gjorde också vårt dataanalysverktyg samt all data fritt tillgängligt, säger Erdinc Sezgin.

High-throughput measurement of the content and properties of nano-sized bioparticles with single-particle profiler, Nature Biotechnology.

Erdinc Sezgin, forskarassistent vid institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska institutet, erdinc.sezgin@ki.se