Artikel från Röda Korsets Högskola

Coronapandemin och restriktionerna försämrade en redan svår tillvaro för hemlösa kvinnor. Dessutom förstärktes sociala orättvisor inom vården, visar en studie.

Hemlösa kvinnor är en av de mest utsatta grupperna i samhället och under samhällskriser riskerar deras sårbarhet att öka. En gemensam studie från flera universitet har undersökt hur coronautbrottet påverkade hemlösa kvinnors tillvaro i Stockholm.

Studien visar att pandemin innebar ytterligare skada för många hemlösa kvinnor eftersom den hade betydande påverkan på vardagen och genomsyrade de flesta aspekter av tillvaron. Den ledde bland annat till färre kontakter med andra och minskat stöd från samhället.

– I en redan svår situation förstärkte viruset redan existerande sociala orättvisor inom hälso- och sjukvården. Det var svårt för de hemlösa kvinnorna som redan tidigare var socialt distanserade att navigera bland och följa alla riktlinjer och restriktioner i linje med resten av samhället, säger forskaren Marléne Lindblad vid Röda korsets högskola.

För andra hemlösa kvinnor innebar inte pandemin mer än ”en storm i ett vattenglas”. Den hårda verkligheten som hemlöshet innebär fortsatte oavsett.

– De lever redan en dag i taget och försöker hitta sätt att tillfredsställa grundläggande mänskliga behov för att överleva och hitta försörjning, säger Marléne Lindblad.

“Sorglig bild av ojämlikhet”

Att vara hemlös i en pandemi är egentligen två kriser som möts, menar forskarna. Kön, utsatthet för våld, fattigdom, social isolering och missbruk är faktorer som ytterligare marginaliserade kvinnorna under pandemin.

Forskarna menar att krafttag nu behövs för att få slut på hemlöshet och sociala orättvisor.

– Vi var alla i krisen tillsammans men våra resultat visar en sorglig bild av ojämlikhet. Som samhälle behöver vi förstå konsekvenserna av social utslagning och de adderade konsekvenserna en samhällskris ger för redan utsatta och sårbara människor. Detta är nödvändigt för att säkerställa att marginaliserade människor i våra samhällen, som hemlösa kvinnor, kan få tillgång till och dra nytta av samhällets tjänster och stöd även under pandemier, säger Marléne Lindblad.

Så gjordes studien

Studien har genomförts av forskare vid Röda Korsets Högskola, Marie Cederschiöld högskola, Uppsala universitet och Högskolan i Gävle.

Forskarna genomförde intervjuer med hemlösa kvinnor i Stockholm och med hjälp av foton och data har analyser gjorts i samarbete mellan lärosätena.

En gemensam referensgrupp av kvinnor med erfarenhet av hemlöshet bidrog genom att utforma datainsamlingen, utföra dataanalysen och ge feedback till forskarna.

Voices of women in homelessness during the outbreak of the COVID-19 pandemic: a co-created qualitative study, Högskolan i Gävle.

Marléne Lindblad, forskare biträdande prefekt vid Röda Korsets Högskola, marlene.lindblad@rkh.se