Artikel från VTI

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

För att nå klimatmålen behöver Sverige skynda på elektrifieringen av alla transporter och utveckla en infrastruktur för laddning av fordon. Här spelar datadelning och digitalisering en viktig roll, enligt en ny rapport.

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har fått ett regeringsuppdrag att bidra med mer kunskap om elektrifiering av transportsektorn.

Ett 20-tal forskare har under drygt ett års tid arbetat med rapporten. Slutsatserna är formulerade i form av rekommendationer som ska bidra till en snabb, smart och effektiv elektrifiering av transportsektorn.

– Vi har antagit ett mångvetenskapligt arbetssätt som inkluderar både teknik och samhällsvetenskap. Vi ser att alla samhällssektorer måste vara med i omställningsarbetet samtidigt och i samarbete. Annars riskerar elektrifieringen att dra ut på tiden, säger forskningsledare Arne Nåbo på VTI.

Den gemensamma nämnaren för rapporten, som innehåller fem delstudier, är den datadelning och digitalisering som behövs för att länka samman energi- och transportsektorn och alla som på olika sätt kommer att delta i en elektrifiering.

Rekommendationer för att underlätta datadelning

Studien mynnar ut i en rad rekommendationer för att underlätta datadelning och nyttiggörande av data för planering, utveckling och drift av infrastruktur för laddning och affärsmodeller.

Förutom laddinfrastrukturen studeras även vätgas som energibärare. Där ligger utvecklingen ännu i sin linda för den storskaliga användningen i industri, samhälle och transporter. Därför är en jämförelse mellan olika länder av extra stort intresse, speciellt vad deras vätgassatsningar kan innebära för vägtransporterna.

Tillgång till data ett problem

Studien redogör också för hur aktörer i dag delar data och vilka svårigheter de ser när det gäller datatillgänglighet, delning och nytta – nu och i framtiden.

Aktörerna ser problem med att få tillgång till data. De är också själva avvaktande med att vilja dela med sig på grund av integritetsfrågor och GDPR-reglering. Samtidigt behövs digitaliseringen för att effektivisera planering, utveckling och drift av infrastrukturen. Därför behöver datadelningen ske på ett säkert och genomtänkt sätt för att undvika att data hamnar i fel händer.

– Det är viktigt att aktörerna förstår regelverken om hur data får hanteras. Det är inte bra om datadelning begränsas på grund av brist på kunskap. Det handlar om datasuveränitet – att skapa förutsättningar för efterlevnad av regler och kontroll över de data som delas. Det kommer också att bli viktigt att följa med de regleringar om datadelning som tas fram för den europeiska marknaden, säger Arne Nåbo.

Behov av öppna data

Forskarna pekar också på behoven av modellering och simulering av transportsystemets efterfrågan på energi.

De lyfter också vikten av standardiserade öppna data i form av en nationell öppen datamodell eller grunddatadomän för att skapa förutsättningar för en snabbare elektrifiering.

Rapport:

Regeringsuppdrag om elektrifieringen av transporter – rekommendationer för att underlätta datadelning och nyttiggörande av data för planering, utveckling och drift av laddinfrastruktur och affärsmodeller.

 

 

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera