Artikel från Naturhistoriska riksmuseet

18 november 2011

Antarktis äldsta valfossil

Ett fynd av Antarktis äldsta valfossil visar hur snabbt valarna spred sig över jordens hav för ca 50 miljoner år sedan. Ett käkben med en karakteristiskt taggig valtand gjorde att Naturhistoriska riksmuseets forskare genast kände igen fossilet.

Ett fynd av Antarktis äldsta valfossil visar hur snabbt valarna spred sig över jordens hav för ca 50 miljoner år sedan. Ett käkben med en karakteristiskt taggig valtand gjorde att museets forskare genast kände igen fossilet.

Det var på Seymor Island som forskarna hittade fossilet av en valkäke från Archaeoceti (gruppen “forntida valar”). Forskarna, Claudia Tambussi och Marcelo Reguero från Museo de La Plata (Argentina) och Thomas Mörs och Jonas Hagström från Naturhistoriska riksmuseet, hackade loss bitar i fyndplatsens berggrund som de visste var ca 49 miljoner år gammal och blev mycket förvånade när de hittade valtanden och halva underkäken.

Snabb anpassning
Detta är det äldsta fyndet av en havslevande val i kallare vatten och visar hur framgångsrikt valen anpassade sig till ett liv i alla hav på jorden.

– Vårt fynd visar att valarna först var rovdjur och klarade ett liv i både kalla och varma vatten, säger Thomas Mörs, forskare vid Naturhistoriska riksmuseet.
Den här valen levde på jättepingviner, hajar och fiskar. Fossil av dessa djur hittades på samma plats och de stora tänderna i käken var till för att döda och äta sitt byte.

Valarnas förfader levde på land
Valarna härstammar från landlevande, fyrfota hovdjur (ungulater) som steg för steg anpassade sig till ett liv i vatten. Därför är dagens valar släkt med flodhästar och alla andra pårtåiga hovdjur. Denna evolutionära utveckling skedde i nuvarande Pakistan som hade ett varmt, tempererat klimat. I Pakistan har man tidigare hittat fossilfynd av äldre valar (Protoceti) som levde delvis i sötvatten och delvis i havsvatten. Den utvecklingen fortsatte till valarna som helt anpassats för ett liv i havsvatten men som fortfarande föder levande ungar.

Tillbaka till Antarktis
I januari 2012 åker Thomas Mörs till Antarktis igen för att leta fossil efter landlevande däggdjur. Han vill ta reda på vilken fauna Antarktis hade för ca 50 miljoner år sedan. Då var temperaturen på Antarktis varmare och det fanns ett rikt växt- och djurliv. Idag finns det gott om fossila trädstammar där men hittills har fossil från djurlivet varit sällsynt. Forskningen stöds av Vetenskapsrådet och Polarforskningssekretariatet.