Artikel från Karolinska Institutet
29 mars 2005

Cellförändringar som följer syrebrist i hjärnan kartlagda

Cellernas utseende förändras drastiskt vid syrebrist i centrala nervsystemet. En ny avhandling från Karolinska Institutet visar att cellerna i hjärnan har möjlighet att återhämta sig inom tre timmar efter syrebrist.

Ischemi, syrebrist, i centrala nervsystemet är mycket allvarligt och kan få stora konsekvenser för individen. Det är därför viktigt att kartlägga vad som egentligen händer i hjärnan vid för låga halter av syre. I en ny avhandling från Karolinska Institutet har man använt sig av olika skademodeller på råtta för att studera förloppet. Avhandlingen har visat att tre timmar efter en ischemisk skada är den tidpunkt då förändringarna är sådana att cellerna antingen dör eller återhämtar sig. Avhandlingen har också visat att stamceller vandrar till skadan och att cellerna ökar i antal i skadeområdet hos råttor som behandlats med fluoxetin. Fluoxetin hämmar cellernas återupptag av serotonin och används idag vid behandling av depressioner. Med hjälp av nanopartiklar och magnetkamera (magnetic resonance imaging; MRI) är det möjligt att spåra stamceller i levande organismer. Detta visas också i avhandlingen.

– Jag hoppas att resultaten kan leda till att hitta effektiva behandlingsformer, för att på så sätt hjälpa patienter med CNS-skada till snabbare återhämtning och därmed bättre livskvalitet, säger Benita Andersson, doktorand på Institutionen för klinisk neurovetenskap.

Cell damage and tissue repair in the central nervous system: Electron microscopy study of neuronal death and cell replacement