Artikel från VINNOVA

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

22 maj 2015

Digitalisering i skolan kan förbättra lärandet

För att förbättra lärandet i skolan behövs det innovation inom pedagogik och undervisningsmetoder. VINNOVA finansierar nu uppstarten av fem testmiljöer med sammanlagt 15 miljoner kronor för att utveckla digitala verktyg och testa nya arbetssätt i skolan.

VINNOVA gör en satsning på digitalisering för framtidens skola och ger nu stöd för etablering av testmiljöer som ska användas för att utveckla och testa IT-system och digitala arbetssätt i skolan. Testmiljöerna byggs upp gemensamt av skolor, forskare, företag och andra organisationer.

Följande fem testmiljöer får finansiering med sammanlagt 15 miljoner kronor, tre miljoner vardera:

SimGården – innovativ testmiljö med inriktning på simulering av körteknik i naturbruks- och yrkesutbildningar
En innovativ testmiljö med inriktning på simulering av körteknik, maskiner och tunga fordon. Utvecklingen av nya digitala produkter och arbetssätt ska resultera i en säkrare och effektivare undervisning vid naturbruks- och yrkesutbildningar, som leder till ökad anställbarhet för eleverna.
Koordinator: Västra Götalands läns landsting.
Projektledare: Jörgen Holmén.

Makerspace i skolan
Testmiljön syftar till att utveckla Sveriges utbildningssystem inom makerkultur, makerspace och programmering för att möta nuvarande och kommande behov när det gäller möjlighet till arbete och deltagande i samhället som medborgare.
Koordinator: Sollentuna kommun.
Projektledare: Lars Glimbert.

Läraktiv – digitala verktyg för aktivt lärande
Stöder lärare för bästa möjliga pedagogik med digitala verktyg och innehåll. Testmiljön ska testa, utveckla och introducera arbetsmetoder och verktyg för ett aktivt lärande, till exempel det flippade klassrummet.
Koordinator: Eskilstuna kommun.
Projektledare: Jan Hylén (Education Analytics AB).

iDAG – Innovativ testmiljö för framtidens Distansöverbryggande Arbetssätt i Sveriges största Gymnasieskola
Lapplands Gymnasium – Sveriges (till ytan) största gymnasieskola – ska bygga och driva en testmiljö där framtidens fjärrundervisning utvecklas via partnerskap och smarta, inkluderande och transparenta innovationssystem, s.k Living Labs.
Koordinator: Lapplands kommunalförbund.
Projektledare: Jonas Wiandt.

IT för bättre lärande
En testmiljö för både interna och externa innovationer i syfte att öka kunskapen om vad som fungerar och stödja införandet i skolan och öppet dela erfarenheterna. Målet är bättre resultat med utgångspunkt i elevens lärande med fokus på införande, utvärdering och utrullning.
Koordinator: IT-gymnasiet i Sverige AB.
Projektledare: Petter Hallman (Academedia support AB)


Kontaktinformation
Andreas Aurelius, VINNOVA, tel 08-473 30 87, Andreas.Aurelius@VINNOVA.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera