1. 8 januari 2019

    Matematiken som förutspår evolutionens vägar

    Olika gener samverkar för att ge upphov till en viss egenskap. Genom att använda kunskap om hur denna samverkan går till, har Umeåforskare kunnat konstruera matematiska modeller som förklarar vilka vägar evolutionen kommer att ta.

  2. 12 november 2018

    Vardagsanknuten matematik ger sämre resultat

    Hur bör mattelärare undervisa för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? En ny studie av forskare vid Mälardalens högskola och Nationellt centrum för matematik ger en tydlig fingervisning. Att lägga tid på att eleverna lär sig saker utantill verkar leda till bättre...

  3. 28 juni 2018

    Flipp eller flopp? Lärarens roll viktig vid digital matteundervisning

    Digitala verktyg kan ge matematikundervisningen ett lyft - om lärarna själva känner sig hemmastadda med undervisningsformen. Annars är risken att resultatet blir det motsatta.

  4. 14 mars 2018

    Nyanlända elever skyller svårigheter med matten på sig själva

    Nyanlända utgår från att de har bristande möjligheter att lära matematik. De skyller sällan på språket som en hämmande faktor däremot på sig själva, sina föräldrar och utanförskap, visar forskning från Stockholms universitet.

  5. 15 januari 2018

    Fler bråk ger bättre resultat i matematiken

    Fler bråk i matematikundervisningen – och successivt ökade krav, menar pedagogikforskaren Caroline Nagy, som upptäckt att matematikböcker för årkurs 4 och gymnasiet börjar på samma nivå.

  6. 14 september 2017

    Språket väsentligt för att lära sig matematik

    Att kunna läsa och förstå matematiktexter är avgörande för att lära sig matematik. Genom att introducera strategier för att öka elevernas förmåga att resonera kring matematik går det att utveckla den matematiska förmågan, visar forskaren Cecilia Segerby.

  7. 28 april 2017

    Nyanlända elever bättre i matte än de som invandrat tidigare

    Nyanlända elever har lägre andel matematiska fel på prov i årskurs 9 än elever som invandrat i tidiga skolår. En ny avhandling i didaktik kastar ljus på andraspråkares kunskapsutveckling och behovet av särskilt stöd skolan.

  8. 19 april 2017

    Elever lär sig matte bättre när de själva konstruerar metoder

    Elever som själva konstruerar lösningsmetoder till problembaserade uppgifter lär sig matematik bättre än elever som får en färdig metod att följa. Det visar Jan Olsson i en ny avhandling vid Umeå universitet.

  9. 4 april 2017

    Onlinekurser för mattelärare kan missgynna eleverna

    När svenska elevers resultat i matematik blir allt sämre efterfrågas bättre undervisning – där lärarnas kompetensutveckling lyfts fram som en viktig aspekt. Men onlinekurser för matematiklärare är inte lösningen. Enligt avhandling vid Örebro ger onlinekurserna inte bästa möjligheten...

  10. 30 november 2016

    Grundläggande mattekunskaper nyckeln till framgång

    Grundläggande kunskaper i matematik är en nyckel till bättre resultat för svenska elever i internationella mätningar. Forskaren Madeleine Löwing har tagit fram ett verktyg som gör det lättare för lärare att fånga upp elever som behöver fylla kunskapsluckor, för att på sikt nå målen...

  11. 23 november 2016

    Katastrofer i folksamlingar kan förutses med matematik

    Med inspiration från hur människor rör sig under en hårdrockskonsert, har ett internationellt forskarteam lett från Uppsala universitet undersökt rörelser i folkmassor med hjälp av matematik och visar i en studie hur man kan identifiera riskzoner innan katastrofen sker.

  12. 3 november 2016

    Matematiklärare ska få stöttning i digital teknik

    Forskare på Örebro universitet ska i samarbete med lärare i matematik ta fram nya sätt att utnyttja datorer i undervisningen. – Med ny teknik behöver inte eleverna lägga så mycket tid på att räkna tal. Istället finns möjligheterna till att visa hur matematiken konkret kan användas,...

  13. 17 oktober 2016

    Svårare läsa matematikuppgifterna än att lösa dem

    Om de ord som används i PISA skiljer sig mycket från de ord elever är vana vid i svenska matteböcker finns det en risk att läsförmåga och inte matematikförmåga testas. Forskning vid Umeå universitet visar att det finns behov av undervisning i hur det går till att läsa...

  14. 29 augusti 2016

    Kreativa matematikuppgifter bidrar till djupare lärande

    Att få möta kreativa uppgifter under träning av matematik ger en tydlig effekt för alla elever, både duktiga och svaga, visar forskning vid Umeå universitet. – Alla elever som varit med i våra försök har gynnats, och tvärt emot den gängse uppfattningen verkar det vara de...

  15. 18 mars 2016

    Elever riskerar missa jobb på grund av dåliga mattekunskaper

    Den nya matematikundervisningen som skulle ge elever på yrkesinriktade program kunskaper som förberedde dem för arbetslivet, har i många fall inte lyckats. Det visar en ny avhandling, fem år efter att reformen infördes. Till stor del finns bristerna i lärarnas samarbete.

  16. 26 januari 2016

    Matematikundervisningens betydelsefulla sekund

    Lärares pedagogiska takt och hållning är avgörande i en lärare-elevrelation som vilar på respekt och tillit. Forskning från Göteborgs universitet synliggör detaljrikt hur detta sker mellan lärare och elev, något som tidigare varit outforskat inom klassrumsforskningen.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera