1. placeholder bild.
    17 december 2008

    Matematikundervisningens problem inget nytt

    Vad är det som är fel med skolmatematiken? Istället för att väcka elevernas leklust och självkänsla inger den ångest och resultaten blir sämre. Sverker Lundins avhandling är ett bidrag till samtalet om vad som måste förändrar för att matematikundervisningen i skolan ska förbättras....

  2. placeholder bild.
    13 maj 2008

    Matematik kan beskriva beslut i djurvärlden

    Fåglar, fiskar och zebror - många djur håller gärna samman vi förflyttning. Dessutom kan en enkel, matematisk regel beskriva vad som styr valet av riktning. Det visar ett forskningssamarbete mellan Uppsalamatematikern David Sumpter och biologiska forskare vid Leeds University, som publiceras i...

  3. placeholder bild.
    12 maj 2008

    Skillnader i undervisning i matematik i Sverige och Kina

    Kinesiska lärares varierade sätt att undervisa i matematik kan bidra till att utveckla hur matematik lärs ut i svenska skolor. Det visar en jämförelse mellan matematikundervisningen i Sverige och Kina som presenteras vid Göteborgs universitet.

  4. placeholder bild.
    21 april 2008

    Matematik är ett språk

    Att lära sig matematik betraktas i skolan ofta som ett individuellt projekt. ”Tyst räkning” är en vanlig aktivitet. Men språket är centralt för förståelse och det gäller även matematik. Ja, matematiken är ett eget språk, som elever måste få en chans att lära sig, visar en...

  5. placeholder bild.
    21 februari 2008

    Avhandling vill ge nya synsätt på matematik

    Matematikundervisning på universitetsnivå syftar till att ge studenterna en djupare förståelse för matematikens grundläggande begrepp. Men det som prövas, och det som studenterna verkligen använder, är ofta en mycket mer mekaniskt tolkning.

  6. placeholder bild.
    29 november 2007

    Ny matematik gör släktträden sannare

    Hur nära släkt är två närstående arter och hur ser egentligen det evolutionära släktträdet ut? Matematikern Alice Lesser har i sin avhandling i bioinformatik bidragit med en ny matematisk pusselbit som utmanar en 23-årig teori för hur nätverk för släktskap kan räknas fram....

  7. placeholder bild.
    4 juni 2007

    Högstadieelever läste tvåtusenårig mattebok

    Om dagens elever klagar över inaktuella och gamla läroböcker, ska de veta att långt in på 1900-talet användes en mattebok vars förlaga var skriven år 300 f kr. Johan Prytz vid Uppsala universitet har i sin avhandling, som han försvarar 4 juni, undersökt skolgeometrin i Sverige under en...

  8. placeholder bild.
    10 april 2007

    Ny avhandling i matematik studerar dynamiska system

    Vädret, aktiemarknaden och evolutionen är exempel på komplicerade system som förändras över tid, så kallade dynamiska system. Gemensamt för många sådana system är att man vill kunna göra förutsägelser eller förstå den inneboende strukturen. Att studera dynamiska system är, något...

  9. placeholder bild.
    6 december 2006

    Tärningen är kastad – ny avhandling om ungdomars uppfattning om sannolikhet

    Om jag slagit tre ettor i rad, hur stor chans är det då att nästa slag med tärningen också ska visa en etta? Hur stor risk är det att ett flygplan störtar? I hur stor utsträckning kan vi lita på SMHI:s femdygnsprognoser? Vi möter sannolikhet dagligen - i spel och dobbel, i media och i...

  10. placeholder bild.
    14 september 2006

    “Det är ju matematikens själ”

    Så uttryckte en matematiker sig om varför studenter skulle lära sig bevis i Kirsti Hemmis tvärvetenskapliga avhandling vid Matematiska institutionen, Stockholms universitet.

  11. placeholder bild.
    13 september 2006

    Stora skillnader mellan nationella prov och lärares prov i matematik

    Det finns en stark tilltro till att nationella prov kan påverka lärare, såväl i synen på ämnet som hur de undervisar och bedömer sina elever. Jesper Boesen visar i sin avhandling att denna påverkan inte är särskilt omfattande, i alla fall inte då lärare konstruerar sina matematikprov.

  12. placeholder bild.
    4 juli 2006

    Skäl för att lära sig matte

    Varför ska elever lära sig matematik i grundskolan? Lärarstudentens svar på den frågan förändras radikalt efter några års praktisk verksamhet. Idealen kolliderar med verkligheten.

  13. placeholder bild.
    20 juni 2006

    Sommarens fluga – plugga matte på nätet

    Tusentals studenter runt om i Sverige pluggar i sommar matematik tillsammans i en enda klass på Internet för att fräscha upp och förbättra sina kunskaper. Regeringen har bestämt att alla nybörjare på högskolan ska erbjudas en sådan nätkurs. KTH kan med ett nytt koncept ge personligt...

  14. placeholder bild.
    1 juni 2006

    Håller matteböckerna kursen?

    På vilket sätt påverkar eller rent av styr läroböckernas upplägg egentligen matematikundervisningen? I Skolverkets rapport Lusten att lära med fokus på matematik konstateras bland annat att "matematik är för både elever och lärare kort och gott det som står i läroboken". Att det är...

  15. placeholder bild.
    10 maj 2006

    “En halvtimme i veckan räcker inte för att lära sig matte”

    Med rätt åtgärder från skolans sida och med en rimlig arbetsinsats från eleven förefaller möjligheterna att lämna grundskolan med godkänt matematikbetyg vara betydligt bättre än vad som oftast framhålls i den allmänna skoldebatten, konstaterar Gunnar Sjöberg i sin avhandling.

  16. placeholder bild.
    6 oktober 2005

    Prestigeladdat pris till lundamatematiker

    Docent Nils Dencker vid Matematikcentrum, Lunds universitet, har tilldelats matematikpriset Clay Research Award år 2005. Han delar årets pris med Manjul Bhargava vid Princeton University, USA. De båda belönas för forskningsgenombrott inom matematiken, Bhargava inom talteorin och Dencker inom...

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera