Rymdfarkosten MAVEN har cirkulerat runt planeten Mars i snart tio år. Illustration: NASA/GSFC
Artikel från Umeå universitet

Jetströmmar i magnetskikt har setts i närheten av jorden i 25 år. Men för första gången har de även hittats i en annan planets atmosfär, nämligen vid Mars.

En magnetskiktsjet är en klump av strömmande plasma i magnetskiktet, som är den del av rymden där solvinden tvingas flyta runt en planet. Den skiljer ut sig genom att vara snabbare eller tätare än omgivningen.

I en studie har ett forskarteam från Umeå universitet och Institutet för rymdfysik i Kiruna undersökt om jetströmmar finns i magnetskiktet runt planeten Mars.

– Jetströmmar i magnetskikt har setts i närheten av jorden i 25 år och vi var riktigt nyfikna på om de kunde finnas någon annanstans, säger forskaren Herbert Gunell vid Umeå universitet.

Rymdfarkost utforskar Mars atmosfär

Forskarna har använts sig av data som samlats in av Nasas rymdfarkost Maven, som legat i bana kring Mars sedan 2014. Farkosten studerar planetens atmosfär och dess växelverkan med solvinden.

– Före Maven var det bara kring jorden vi hade satelliter med instrument som är tillräckligt snabba för att kunna upptäcka jetar. Men det var inte självklart att vi skulle hitta dem på Mars, eftersom det finns viktiga skillnader mellan de två planeterna.

En skillnad är att planeten Mars är mindre än jorden och saknar ett globalt magnetfält, vilket gör att magnetskiktet på Mars är mycket mindre än det på jorden.

– Trots skillnaderna vet vi nu att även Mars har magnetskiktsjetar, säger Herbert Gunell.

Vad gör de där jetarna på Mars?

– Vi har redan sett att magnetskiktsjetar genererar vågor och att de kan röra sig genom hela magnetskiktet och in i den region med starkare magnetfält som finns längre ner. Vi har just upptäckt att de finns på Mars, och det kommer att bli spännande att ta reda på mer om dem och vilken roll de spelar i växelverkan mellan Mars och solvinden.

Magnetosheath jets at Mars, Science Advances.

Herbert Gunell, lektor på Institutionen för fysik vid Umeå universitet, herbert.gunell@physics.org