vit bil på väg med orangea streck
Artikel från KTH – Kungliga Tekniska högskolan

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Om självkörande fordon blir vanliga inslag på gatorna i framtiden kommer färre att välja att promenera eller cykla, enligt forskning från KTH. Främst barn och ungdomar kommer att ta “den lätta vägen”, tror forskarna – som ser hälsorisker.

Tidigare forskning kring självkörande fordon har fokuserat på hur tekniken kan förverkligas och på att den kommer att kunna underlätta jobbpendling. Men enligt en ny studie från KTH påverkar den framtida självkörande tekniken framför allt våra resor på fritiden.

Barn och unga i täten

Enligt studien kommer också denna typ av transporter, om de blir lättillgängliga, i hög utsträckning att väljas av boende i förorter och stadsnära kommuner.

Och det är barn och ungdomar som i ökad grad kommer att kunna välja att åka med självkörande fordon framför att gå eller cykla, enligt forskarna.

– Det är självklart positivt att människor enklare kan resa till vänner eller fritidsaktiviteter, men det kan även ge negativa konsekvenser i samhället, säger Erik Almlöf, forskarstuderande vid ITRL-labbet på KTH.

– Jag tror ingen vill ha en framtid där barnen exempelvis alltid väljer att enkelt åka med en självkörande bil till skolan eller kompisar istället för att cykla. Barn ska ges alla chanser att röra på sig.

backspegel på bil, landskap bakom
Bild: Yanshu Lee, Unsplash

Vill att beslutsfattare ska tänka till

I skenet av forskningsstudiens resultat vill Erik Almlöf uppmana politiker och beslutsfattare att prioritera en mer övergripande stadsplanering framför en fristående transportplanering.

– Vi måste som samhälle tänka över hur vi egentligen vill använda den självkörande tekniken. Vi kan inte förbjuda biltrafik, den har sin plats. Men gång- och cykeltrafik har också sin, och ger positiva bieffekter.

Dessutom, påpekar Erik Almlöf, leder ökad fordonstrafik till mer trafikbuller och ökade utsläpp.

– Vi får inte till en hållbar inriktning över huvud taget om vi som samhälle välkomnar all självkörande ny teknik rakt av. Vi måste noga se över de långsiktiga konsekvenserna, de verkliga samhällseffekterna.

Självkörande bussar i Barkarby

I nästa steg av forskningsprojektet planerar Erik Almlöf att studera självkörande bussar som trafikerar Barkarby utanför Stockholm, och intervjua passagerare och bussförare om hur de upplever den nya tekniken.

– I tidigare studier som jag tagit del av har teknikanvändarna antingen visat sig vara antingen ”jätterädda” eller tyckt att tekniken är spännande. Jag vill borra lite mer i attityderna för att se vad medborgare tycker egentligen – här finns sannolikt mer information än bara de två lägena negativt och positivt.

Levande miljöer i städerna

Det finns, trots vissa invändningar, mycket som är lovande med självkörande fordon om tillgången kontrolleras, enligt Erik Almlöf.

– Vi slipper få stadsmiljöer med fordonstrafik överallt och istället levande miljöer där människor möts.

Vetenskaplig artikel:

Will leisure trips be more affected than work trips by autonomous technology? Modelling self-driving public transport and cars in Stockholm, Sweden (Erik Almlöf, Mikael Nybacka, AnnaPernestål, ErikJenelius), Transportation Research Part A.

Kontakt:

Erik Almlöf
ealmlof@kth.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera