Potatisformad metallisk asteroid med ytan täckt av kratrar.
Artikel från forskning.se

Den här artikeln kommer från redaktionen på forskning.se. Läs om hur redaktionen jobbar.

Hur har livet uppstått? Vad händer vid en planets födelse? Att besöka en asteroid kan ge svar på en mängd existentiella frågor. Och mer praktiska. Som den här: finns det verkligen en metallskatt vid slutet av den långa rymdresan?

På den amerikanska rymdorganisationen Nasa pågår förberedelser för att skicka upp en farkost stor som en tennisplan, solpanelerna inräknade, till asteroiden 16 Psyche. Den drygt 22 mil stora, potatisformade himlakroppen upptäcktes 1852 av den italienska astronomen Annibale de Gasparis, som döpte den efter själens gudinna.

I 21 månader ska satelliten kretsa kring asteroiden för att ta reda på vad som finns i gudinnans inre. I spekulationer har nämnts att hon bär på en metallskatt, framför allt nickel, järn och guld, till ett värde av hisnande 10 000 triljoner dollar.

Två personer med skyddande hättor, munskydd och plasthandskar använder skruvmejsel för att montera en sensor på rymdfarkost.
Ingenjörer vid Nasa Jet Propulsion Laboratory monterar en sensor till en magnetometer i rymdfarkosten Psyche. Bild: Nasa

Psyche kan lösa gåta

Mikael Granvik, professor i rymdtekniska system vid Luleå tekniska universitet, var med som sakkunnig när Nasa bestämde sig för att utforska asteroiden 16 Psyche och även göra ytterligare en expedition, Lucy.

– Det är en olöst gåta vad de här så kallade M-typens asteroider består av. Studiet av Psyche kan lösa den här gåtan, säger han.

Teorin är alltså att 16 Psyche, och flera andra asteroider, till stora delar består av metall (därav typen M), eventuellt till följd av kollisioner med andra himlakroppar som lämnat kvar en kärna av metall.

I februari 2022 publicerade forskare från universiteten Brown och Purdue, USA, en studie som visade att 16 Psyche kanske inte består av så mycket metall som man tidigare trott. Enligt forskarna kan asteroiden istället till stor del bestå av olika bergarter och metallen har hamnat på ytan som ett resultat av att vulkaner har spytt ut dem.

Men för att verkligen veta krävs att man tar sig dit, och att bekanta sig med den gåtfulla asteroiden är ett tekniskt komplicerat uppdrag. Startskottet för Psyche-farkosten, som skulle ha påbörjat sin fyra år långa rymdfärd i augusti 2022, har skjutits fram på grund av problem med leveranser av mjukvara och testutrustning.

En rund ring av blå eld som skjuter ut ur en raketmotor.
Rymdfarkosten Psyche drivs fram av en supereffektiv elektrisk raketmotor. I motorn förvandlas xenongas, en neutral gas som används i bilstrålkastare och plasma-TV, till xenonjoner. När xenonjonerna accelereras ut ur motorn drivs rymdfarkosten framåt. Bild: Nasa

Dyrbart vatten kan bli bränsle

De metalliska skatterna är inte det enda, inte ens det första, som människan hoppas kunna utvinna på asteroiderna. De kan också få betydelse för infrastrukturen i rymden och underlätta framtida expeditioner.

– Det första som utvinns är vatten som kan användas som strålningsskydd och för att få bränsle till rymdsonder och satelliter, säger Mikael Granvik.

På jorden är vatten än så länge en billig råvara. I rymden, när fraktkostnaden räknas in, kan ett kilo vatten kosta mellan 5 och 10 000 euro.

16 Psyche är långt ifrån den enda asteroiden som kan vara värd att studera närmare.
– Den råkar vara den största och är därför den mest kända men finns andra också, tillräckligt för alla som vill utforska dem, säger Mikael Granvik.

Lucy in the Sky with Diamonds

Expeditionen Lucy är döpt efter det fossilerade skelett som hittades i Etiopien 1974 och som antas vara kvarlevorna av en människoart som levde för 3,2 miljoner år sedan (när arkeologerna firade sitt fynd lyssnade de på Beatles låt Lucy in the Sky with Diamonds).

Rymdversionen av Lucy ska utforska två bälten med asteroider som har fastnat i en omloppsbana runt solen i sällskap av planeten Jupiter. Ett bälte rusar fram före den gigantiska gasplaneten, det andra följer planeten i hasorna. Forskarna betraktar asteroidbältena som tidskapslar som kan lära oss om hur solsystemet uppstod för fyra miljarder år sedan. Lucy skickades upp i oktober 2021 och beräknas anlända till asteroidbältet i april 2025.

Asteroider nära jorden

I vårt närområde finns enligt Nasas Jet Propulsion Laboratory drygt 800 kända asteroider som är större än en kilometer och 10 000 som är större än 140 meter. Att de befinner sig i närområdet innebär att de har en omloppsbana vars minsta avstånd från solen är högst 195 miljoner kilometer.

– En modell som jag och mina kollegor har utvecklat visar att det finns ungefär 960 närasteroider med en diameter på över en kilometer och ungefär 25000 närasteroider med en diameter på över 140 meter. Men vi har inte ännu hittat alla, säger Mikael Granvik.

Tillräckligt många befinner sig så nära jorden att det blir intressant att studera dem också av en annan orsak: för att kunna knuffa bort en närgången asteroid måste vi veta vad den består av.

– Densiteten skiljer sig och kan påverka vilka teknologier man kan använda för att knuffa undan den från banan mot jorden. Beroende på teknik är det viktigt att veta vad ytskiktet består av och om den är solid eller mer porös, säger Mikael Granvik.