Artikel från Göteborgs universitet

27 oktober 2014

Funnit biologisk klocka som styr fruktsamhet

Forskare vid Göteborgs universitet har identifierat den biologiska klocka som styr kvinnlig fruktsamhet. Upptäckten, som nu publiceras i ansedda Current Biology, kan få stor betydelse för framtida medicinsk behandling av kvinnlig infertilitet.

Det finns kvinnor som kan få friska barn vid 50 års ålder, medan det finns kvinnor som inte kan bli gravida vid 30 års ålder. Frågan är varför det är så? En del av svaret är att en kvinna bara har ett givet antal ägg och när dessa är slut så är det avgörande för när kvinnan går in i klimakteriet.

Hittills vet vi mycket lite om den biologiska klocka som styr kvinnlig fertilitet, men en studie från Göteborgs universitet pekar på en lösning av mysteriet.

Precis som sjuksköterskor tar hand om nyfödda barn, behöver mänskliga ägg stöd och näring från omgivande, somatiska celler. Det senaste fyndet från professor Kui Lius forskargrupp visar att en signalväg i dessa somatiska celler spelar en nyckelroll i kontrollen av de omogna äggens liv.

Signalvägg i cellen avgörande för äggens öde
I de somatiska cellerna, även kända som primordial follicle granulosa cells (pfGCs), är mTOR-signalvägen nödvändig för att aktivera uttrycket av tillväxtfaktorn Kit ligand. Kit ligand kommer sedan i sin tur verka på Kit-receptorn på äggen och därmed avgöra äggens öde.

– Denna reglering och kontroll som de somatiska cellerna utövar på äggen avgör när äggen ska börja växa och när de ska dö, och fungerar därmed som en biologisk klocka som avgör när klimakteriet kommer att börja, säger professor Kui Liu, på Institutionen för kemi och molekylärbiologi vid Göteborgs universitet.

Med hjälp av detta nya fynd är förhoppningen att nu kunna hjälpa infertila kvinnor vars ägg inte kan mogna. Genom att kunskapen kring de molekylära mekanismerna som styr äggens utveckling ökar, ökar också hoppet att kunna överföra dessa upptäckter till infertilitetsbehandling i kliniker under kommande år. Detta är något som professor Lius grupp ska arbeta med framöver.

Dr. Kui Liu är professor på Institutionen för kemi och molekylärbiologi vid Göteborgs universitet. Hans grupp inriktar sig på studier av genetisk och epigenetisk reglering av kvinnliga könscellers utveckling. De senaste åren har forskningen omfattat både preklinisk grundforskning och att överföra de resultat som genererats från studier av musmodeller, till kliniskt applicerbara tekniker för att behandla kvinnlig infertilitet.

Läs artikel i Current Biology: http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822(14)01144-0