31 maj 2013

Svenskt instrument 10 år vid Mars – vad har forskarna upptäckt?

Rymdsonden Mars Express sköts upp den 2 juni 2003. Tio år senare gör den fortfarande mätningar kring Mars. Ombord finns det svenska satellitinstrumentet ASPERA-3 från Institutet för rymdfysik, IRF, i Kiruna.

Mars Express är den första europeiska rymdsonden till en annan planet. Från början var det tänkt att sonden skulle vara verksam under ett Marsår (687 dagar), men sonden har fungerat så bra att den fortfarande är aktiv.

Instrumentet ASPERA-3 mäter flödena av joner, elektroner och neutrala atomer i rymden kring Mars. Genom åren har ASPERA-3 gjort många intressanta observationer vid Mars. Bland annat så mäts kontinuerligt utflödet av joner från planeten.

– Vi får då information om hur mycket av Mars atmosfär som förloras till rymden, säger docent Mats Holmström, IRF. Det är viktigt om man vill förstå hur planetens atmosfär utvecklats genom tiderna och kan bidra till svaret på frågan: Vart tog vattnet på Mars vägen?

ASPERA-3 har även observerat strukturer i elektron och jonflöden som liknar de som uppträder över norrsken på jorden. Dock uppträder dessa vid Mars ekvator och kan därför kallas ekvatorsken.

Tioårsjubileet uppmärksammas av European Space Agency, ESA, måndagen den 3 juni med föredrag vid Europas rymdcentrum ESOC i Darmstadt, Tyskland.