5 juli 2012

Meteoritexpedition till Somasjärvi, Finska Lappland

En grupp forskare från Umeå universitet och Institutet för rymdfysik, IRF, i Kiruna ska ut till ödemarken i norra Finland och leta efter meteoritfragment under perioden 5-9 juli.

För sex år sedan, den 7 juni 2006 vid midnatt, observerades en stark bolid eller ett eldklot ovanför Tromsøregionen. Detta väckte stor uppmärksamhet i Norge och även internationellt eftersom man samtidigt hörde explosionsljud. Kanadensiska University of Western Ontarios hemsida innehåller bilder, infraljudsdata och information om en norsk expedition som genomfördes strax efter händelsen (se länken här nedan).

“Det är svårt att hitta meteoriter och därför viktigt att täcka stora sökarealer”, säger expeditionens ledare, professor Asta Pellinen-Wannberg. Denna expedition riktar in sig på områden längre västerut än var den norska expeditionen letade. Som stöd har forskarna data från infraljudmätningar som visar var explosionen skedde ovanför Norge. Den finska amatörastronomförening URSA:s bolidarbetsgrupp har också gjort beräkningar om hur meteoritfragmenten borde ha spridit sig. Expeditionen flyger med helikopter österut från Kilpisjärvi till sjön Somasjärvi som ligger vid gränsen mellan Finland och Norge, där kirunaforskarna ska leta efter fragmenten.

Varför letar man efter meteoriter, och vad man kan lära sig från dem i fall man hittar några?

“Tanken på att hitta en meteorit som man har sett komma från rymden fascinerar både forskare och allmänheten”, säger Asta Pellinen-Wannberg. “Meteoriternas sammansättning kan berätta om varifrån de kommer och när i solsystemets historia deras ursprungskroppar skapades”.

Asta Pellinen-Wannberg, professor, Umeå universitet, tel. 0980-79118, asta@irf.se