Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

6 november 2007

Mot friskare hundar!

Med avelsprogram där hundarna dna-testas för vissa sjukdomar kan man få fram friskare hundraser. Genetiker vid SLU i Uppsala har nu i samarbete med forskare från Uppsala universitet och USA lyckats kartlägga exakt vilken mutation som ger sjukdomar kopplade till vita tecken och rygghårkam.

Vittecknade hundar har troligen valts ut aktivt av människan genom tiderna, kanske av estetiska skäl eller för att det vita syns bättre i mörker och under jakt. Men denna egenskap har en baksida – den är kopplad till hörselnedsättning hos många raser.
Rhodesian ridgeback är en av de raser som ibland får en mutation i genen som ger den karaktäristiska hårkammen längs ryggraden. Då uppkommer sjukdomen dermoid sinus, som kan yttra sig som dålig rörlighet, inkontinens och beteenderubbningar. Åtta till tio procent av de nyfödda valparna föds med denna defekt.

Det finns över 350 kända genetiskt orsakade sjukdomar hos hundar. Med hjälp av kunskap om hundens arvsmassa kan man nu hitta sjukdomsframkallande mutationer för många olika genetiska hundsjukdomar.

Genetiska fynd kan minska hundsjukdomar http://www.slu.se/?ID=135&Nyheter_id=7338