Artikel från Högskolan i Kalmar

19 oktober 2007

Förståelse för muskelns små motorer hjälper läkemedelstillverkarna

Forskare från Högskolan i Kalmar har med hjälp av avancerade tekniker studerat hur muskelns molekylära motorer (myosin) beter sig vid kontakt med olika ytor. Genom sina studier bidrar forskarna till detaljförståelse av de pyttesmå motorernas normala funktion vid muskelsammandragning, cellrörelse och hjärtats pumpning.

– Vi hoppas att detta kan bidra till att få fram läkemedel mot sjukdomar som cancer, malaria och hjärtsjukdomar där molekylmotorer, på olika sätt spelar en central roll, berättar docent Alf Månsson och professor Ian Nicholls.

Forskargrupperna har, sedan några år, tillsammans med forskare i bland annat Lund, och på andra håll i Europa, försökt använda molekylmotorerna för att tillverka laboratorier på “chip” med ökade möjligheter för diagnos av mycket små mängder av exempelvis sjukdomsalstrande virus. För utvecklingar i denna riktning är den aktuella studien av stor vikt.

Forskningen är ett samarbete mellan forskargrupperna som leds av Alf Månsson och Ian A. Nicholls samt biosensorföretaget Attana AB. Projektet är en i en rad av framgångsrika samarbeten inom den, i vissa avseenden, världsledande forskningsmiljön vid Högskolan i Kalmar.

Rapporten har blivit “cover-story” i ledande tidskriften i ytkemi och ytvetenskap, Langmuir. Områden som årets Nobelpristagare i kemi, Gerhard Ertl, fått pris inom.

Forskningen har stöd från Vetenskapsrådet, KK-stiftelsen, Carl Tryggers Stiftelse, Crafoordska Stiftelsen, Graningestiftelsen och Högskolan i Kalmar.

Alf Månsson