Artikel från Skogforsk

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

8 oktober 2006

CTI-tekniken redo för utrullning- kostnaderna för virkeslagring under tjällossningen kan halveras

Tjällossningen kostar skogsnäringen nära en miljard kronor varje år. CTI på lastbilar – Central Tyre Inflation – är en teknik som förväntas kunna halvera kostnaderna för lagring av virke under tjällossningen. En ny rapport från forskningsinstitutet Skogforsk visar att CTI-tekniken nu är mogen för användning på bred front i skogbruket.

– CTI-tekniken är stabil och har låga reparationskostnader. Vi anser att tekniken är mogen att introduceras i stor skala i svenskt skogsbruk, säger Magnus Thor på Skogforsk.

Slutsatsen bygger på erfarenheter från 12 testfordon som har kört fem miljoner kilometer med CTI, från Blekinge i söder till Västerbotten i norr. Rapporten visar att man förutom kraftigt ökad framkomlighet på mjuka vägar förbättrar förarens arbetsmiljö samtidigt som däckslitage och bränsleförbrukning minskar.

– Svenskt skogsbruk har länge varit intresserat av CTI-tekniken, men det har funnits frågetecken. Håller grejerna? Vad kostar det? Nu vet vi att tekniken håller och att CTI är bra för skogsbruket, säger Magnus Thor.

Nya regler
Som en följd av projektet kommer Vägverket att erbjuda nya villkor för fordon med CTI. Det kan bli aktuellt att tillåta 60 tons bruttovikt på vägar som annars är begränsade till 52 eller 38 ton. Vägverket kan även tillåta CTI-fordon med 60 tons bruttovikt på vägar som hittills varit avstängda under tjällossningen.

– Det är grönt ljus för CTI nu, men det handlar inte om att omedelbart utrusta alla Sveriges 1600 virkesfordon med tekniken. I första hand är det lämpligt att åkarna “spetsar” sina fordonsflottor med någon eller några CTI-bilar som kan ta de besvärliga körningarna. Sedan växer säkert behovet i takt med erfarenheterna, säger Magnus Thor.

Fakta om CTI
Med CTI, Central Tyre Inflation, kan föraren av ett virkesfordon under färd variera däcktrycket. Detta ökar kontaktytan mellan däck och väg och minskar marktrycket ända ned till 200 mm djup, vilket gör att fordonet kan ta sig fram även på mjuka vägar. Tekniken används i dag i praktisk drift, framför allt i Nordamerika där CTI finns på ca 2500 fordon. Att utrusta ett fordon med CTI kostade i projektet 180 000-280 000 kr.

Läs mer i Resultat nr 10, 2006 som kan beställas på www.skogforsk.se eller på tel: 018-18 85 00.

Kontaktinformation
Magnus Thor, Skogforsk. Tel: 018-18 85 96, 070-598 85 96
Malin von Essen, pressansvarig. Tel: 018-18 85 76, 070-630 68 67

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera