Artikel från Formas

25 augusti 2004

Formas livsmedelsdag i Kungsträdgården 26 augustiKan man äta sig frisk?

Formas heldag i Kungsträdgården serverar de senaste rönen inom livsmedelsforskningen. Du kan lyssna på spännande forskare från många olika universitet, och du kan ställa frågor till forskarna. Du kan surfa på webbplatsen www.livsmedelssverige.org och få svar på det mesta om mat. Du kan också delta i en tipstävling och vinna boken "Frukter från främmande länder". Livsmedelsdagen leds av teknologie doktor Anita Laser Reuterswärd, LaserNutriFood.

10.00-11.00

Fiskblocket: Hälsa från havet
Varför är fisk så nyttigt? Varför ska vi inte äta hur mycket fisk som helst?

Doktorand Helen Allenström, Kemi och biovetenskap, Chalmers, professor Mats Olsson, Institutet för tillämpad miljöforskning, Stockholms universitet, och Kierstin Petersson Grawé, Toxikologi, Livsmedelsverket

11.00-12.00

Frukt- och grönsaksfatet: Gula, gröna och röda – är det någon skillnad? Är alla frukter och grönsaker lika nyttiga? Hur bevarar man det goda i äpplet?

Fil dr Marie Olsson, Växtvetenskap, SLU, och fil dr Frédéric Prothon, Pomelo Consulting

12.00-12.45

Kroppsklockan – Mat i tid och otid
Docent Maria Lennernäs, Svensk Mjölk

13.00-14.00

Mjölkpaketet: Nyttigheter från mjölkfabriken
Hälsobefrämjande bakterier i mjölken – vilken nytta gör de? Och hur kan mjölken smaka räksoppa ibland? Fil dr Stefan Roos, Mikrobiologi, SLU, och universitetsadjunkt Peter Barrefors, Livsmedelsvetenskap, SLU

14.00-15.00

Köttstycket: Dags att grilla!
Hur blir köttet mört? Hur undviker man att bränna köttet?

Doktorand Maria Lundesjö Ahnström, Livsmedelsvetenskap, SLU, och tekn dr Elna Persson, Livsmedelsteknik, Lunds tekniska högskola

15.00-16.00

Brödkorgen och pastakastrullen: Hälsosamma baktankar
Hur kan bröd göras nyttigare, och varför är pastans kolhydrater bättre än det vita brödets? Doktorand Mikael Nilsson, Livsmedelsteknik, Lunds tekniska högskola, och doktorand Ann-Katrin Haraldsson, Kemi- och biovetenskap, Chalmers

16.00-17.00

Majskakan: Nyttigare mat med genteknik?

Väcker den genmodifierade maten oro i onödan? Kan genteknik rädda världen från svält och miljöproblem? Prof Sven Lindgren, Livsmedelsverket, fil dr Marie Nyman, Växtbiologi och skogsgenetik, SLU, och statsagronom Håkan Fogelfors, Ekologi och växtproduktionslära, SLU

17.00-17.30

Frukter från främmande länder. Finns det fikon under jorden? Växer ormägg och kattögon på träd?

Föreståndare Lennart Engstrand och intendent Marie Widén, Lunds universitets botaniska trädgård