1. 3 oktober 2023

Hon gjorde det möjligt att kika in i en atom

Svenska fysikprofessorn Anne L'Huillier har tillverkat ofattbart korta ljusblixtar, som gör det möjligt att studera en atom från insidan. Nu får hon nobelpriset i fysik – som femte kvinna genom tiderna.

2. 2 oktober 2023

De blir årets Nobelpristagare – om forskare får välja

Blir det upptäckter inom kvantfysik och insatser inom miljöområdet som belönas med Nobelpris i år? Går litteraturpriset till en rysk exilförfattare? Forskare vid Göteborgs universitet lyfter fram vilka de helst vill se som pristagare.

3. Liten bananfluga promenerar på ett tomt bord.
    6 december 2022

Bananflugan har fått fem Nobelpris

När skänkte du senast en tacksamhetens tanke till ogräset backtrav, bananflugan, zebrafisken eller rundmasken C. elegans? De är megakändisar i forskningslabben och har gjort mänskligheten enorma tjänster – men utanför forskarvärlden är de doldisar eller rentav irritationsmoment. Möt...

4. 5 oktober 2022

Nobelpriset i litteratur – forskarnas favoriter

Salman Rushdie, Sofi Oksanen och Ngũgĩ wa Thiong'o – det är några av namnen som nämns när forskare vid Institutionen för språk och litteraturer vid Göteborgs universitet tippar vinnaren av Nobelpriset i litteratur 2022.

5. En liten benbit från ett lillfinger ligger på ett bord. Runt benbiten har någon ritat konturerna av skelettet i en hand.
    3 oktober 2022

Uråldriga människoben ledde till Nobelpriset

Svante Pääbo gjorde vad ingen trodde var möjligt. Han kartlade arvsmassan från neandertalare – människornas utdöda släktingar. 2008 upptäckte han en helt ny människotyp. Nu får den svenske biologen Svante Pääbo Nobelpriset i medicin eller fysiologi 2022.

6. 16 september 2022

Andungar på rad får IgNobelpris

Andungars förmåga att simma i formation, förstoppade skorpioner och rituella lavemang. Det är forskning som prisas i årets IgNobel. Två svenskar finns bland pristagarna.

7. 11 oktober 2021

Nobelpris i kemi: Verktyg som bygger molekyler

Nobelpriset i kemi 2021 går till två forskare som gett molekylkonstruktörer ett nytt och sylvasst verktyg: organokatalys. Det har fått stort genomslag inom läkemedelsforskningen, och dessutom gjort kemin grönare.

8. Tre industriskorstenar som släpper ut rök.
    5 oktober 2021