Tema
Miljö & klimat

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Miljö & klimat” i kronologisk ordning.

Klimatet i Ostasien kan ha nått brytpunkt

Klimatet i inre Ostasien kan ha nått en så kallad ”tipping point”, där senare års övergång till onormalt varma och torra somrar kan vara oåterkallelig.
– Det skulle orsaka ökad stress på ekosystem och samhällen i denna redan känsliga region, säger Peng Zhang, klimatforskare vid Göteborgs universitet.

Miljö & klimat

Växtföljder – ett sätt att få maten att räcka

Forskning visar att varierade växtföljder ökar skördarna, speciellt under varma och torra år. Odlingssättet framstår därför som en lovande strategi för att säkra tillgången på mat i ett förändrat klimat med högre temperaturer och långa torrperioder.

Miljö & klimat

Många arter hamnar i osynk när klimatet förändras

Många arter får allt svårare att hänga med i klimatförändringarna och det uppstår allt fler feltajmingar mellan arterna. Ett exempel är fåglar som häckar när det inte finns nog med insekter till föda för ungarna, visar forskare från bland annat SLU.

Läderbaggarna riskerar bli hemlösa

Läderbaggen bosätter sig företrädesvis i levande och håliga ekar. Populationen är stabil men på sikt riskerar baggarna att försvinna då många ekhagar saknar de yngre träd som behövs för att de ska kunna flytta och etablera nya boplatser.

Miljö & klimat

Granfrön för miljarder hotas av svamp

Granfrön från utvalda träd är nödvändiga för att trygga återväxt inom skogsbruket. Men tillgången på frön sinar, delvis på grund av en svamp som förstör grankottarna. En studie visar nu att skadesvampen är beroende av närbelägen hägg för att kunna angripa.

Miljö & klimatNatur & teknik

Så påverkar klimatet skogens skägg

Tillväxten hos ljusa hänglavar ökar starkt med mängden och varaktigheten av nederbörd, medan regn har liten effekt på tillväxt hos mörka lavar. Forskning från Umeå universitet förklarar varför just de ljusa hänglavarna gynnas av  blött och fuktigt klimat.

Miljö & klimat

Snabb återväxt efter skogsbranden i Västmanland

Marken var helt svart och de döda träden stack upp som förkolnade skelett efter den stora skogsbranden 2014. En studie från SLU visar dock att det gick mycket snabbt när området återigen täcktes av växtlighet. Redan efter några veckor kunde man se de första gröna växterna.

Miljö & klimat

Budget för koldioxid ska rädda världen

Parisavtalets mål är att begränsa den globala uppvärmningen till max två grader. Men mycket är oklart kring hur det ska gå till. En nyckel kan vara koldioxidbudgetar, ett vetenskapligt sätt att fördela de tillåtna utsläppen – på nåde nationell och lokal nivå.

Miljö & klimat

Spigg och muddring hot mot abborre och gädda

Norra Östersjöns viktigaste yngelkammare är de grunda avsnörda vikar som kallas Flador. Vikarna är varma och skyddade vilket gynnar reproduktionen av abborre och gädda. När vikarna muddras sjunker den förr så gynnsamma temperaturen och den yngelätande spiggen kan ta sig in, vilket på sikt leder till att reproduktionen av rovfiskarna hotas.

Miljö & klimat

Humlor kan rädda skördarna vid förändrat klimat

Skörden minskade kraftigt i bestånd som stressats av torka, bladlöss eller både och. Bevattning hjälpte inte de redan stressande plantorna. Men oavsett stressnivå åstadkom humlor en rejäl skördeökning, visar forskare vid SLU som undersökt hur odling av åkerböna kan påverkas av ett förändrat klimat.

Miljö & klimatNatur & teknik