Tema
Miljö & klimat

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Miljö & klimat” i kronologisk ordning.

Nationalparkernas besöksmaterial särskiljer människor från naturen

Pandemin har fått många svenskar att bege sig ut i skog och mark och inte minst nationalparkerna har varit välbesökta. Forskare vid Linköpings universitet har studerat besöksinformation om svenska nationalparker och resultatet visar att materialet – kanske motsatt sitt syfte – späder på föreställningen om att människan inte är en del av naturen.

Miljö & klimatSamhälle & kultur

Dna-test för sill ger hållbarare fiske

Sillens hela arvsmassa är kartlagd och forskare har funnit några tydliga genetiska skillnader mellan bestånden. Det har resulterat i dna-tester som ska kunna användas för att särskilja bestånd åt och på sikt ge bättre och hållbarare underlag för fiskekvoter.

Miljö & klimat

Klimatet i Ostasien kan ha nått brytpunkt

Klimatet i inre Ostasien kan ha nått en så kallad ”tipping point”, där senare års övergång till onormalt varma och torra somrar kan vara oåterkallelig.
– Det skulle orsaka ökad stress på ekosystem och samhällen i denna redan känsliga region, säger Peng Zhang, klimatforskare vid Göteborgs universitet.

Miljö & klimat

Växtföljder – ett sätt att få maten att räcka

Forskning visar att varierade växtföljder ökar skördarna, speciellt under varma och torra år. Odlingssättet framstår därför som en lovande strategi för att säkra tillgången på mat i ett förändrat klimat med högre temperaturer och långa torrperioder.

Miljö & klimat

Många arter hamnar i osynk när klimatet förändras

Många arter får allt svårare att hänga med i klimatförändringarna och det uppstår allt fler feltajmingar mellan arterna. Ett exempel är fåglar som häckar när det inte finns nog med insekter till föda för ungarna, visar forskare från bland annat SLU.

Miljö & klimat