Tema
Miljö

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Miljö” i kronologisk ordning.

Fler fjärilar där hagar omges av skog

För pollinerande fjärilar är det viktigare att ha nära till skog än till åkrar, enligt en studie som gjorts på 32 000 fjärilar av 77 olika arter. Resultaten i studien från SLU och Linköpings universitet ger ledtrådar till hur landskapet bör utformas om dagfjärilarna ska överleva.

Miljö

Vattenavvisande kemikalier i friluftskläder helt onödiga

Många friluftskläder är behandlade med högfluorerade kemikalier (PFAS), för att stå emot vatten, men också olja och annat som gör fläckar. Men PFAS är en av vår tids värsta miljögifter. Och helt onödiga för tillverkarna eftersom de flesta som köper friluftskläder bara är ute efter vattenavvisande egenskaper, visar forskning.

MiljöSamhälle & kultur

Dofter visar fåglarna vägen till maten

Inte bara synen, utan även luktsinnet, vägleder fåglar som söker insekter och andra kryp att äta i odlingslandskap. Forskare från SLU visar i en studie att fåglar använder dofter som växter avger vid insektsangrepp när de letar efter en bra matplats.

MiljöNatur & teknik

Skridskois på sjön kan öka metanutsläppen

• Artikel från
  • Ämne: Miljö

Ett minskat snötäcke på frusna sjöar kan hämma de bakterier som bryter ned metan i vattnet, och därigenom öka nettoproduktionen av den kraftfulla växthusgasen. Det visar forskare vid SLU, som skottade en sjö i norra Jämtland i tron på det motsatta.

Permafrosten blir allt varmare

Permafrosten har blivit 0,3°C varmare under det senaste decenniet. Det visar en studie som sammanfattar mätresultaten från mer än 150 borrhål runtom i Arktis, på Antarktis och i bergsområden med permafrost. De stigande permafrosttemperaturerna beror framför allt på att lufttemperaturen har ökat.

Miljö

Bristfällig kunskap hotar dna-mångfalden i Östersjön

Internationella avtal som rör biologisk mångfald på dna-nivå följs inte i skyddade områden i Östersjön. Dålig kunskap hos regionalt ansvariga är en orsakerna.
– För att hjälpa de särpräglade östersjöarterna att överleva ett varmare klimat är det livsavgörande att mångfalden på dna-nivå säkras, säger Linda Laikre professor i populationsgenetik vid Stockholms universitet.

MiljöNatur & teknik