Tema
Miljö

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Miljö” i kronologisk ordning.

Så hade de utdöda djuren levt – om inte människan stått i vägen

Alla de närmare 6000 nu levande och nyligen utrotade däggdjursarter har kartlagts i en ny databas. Med hjälp av databasen kan vi få reda på hur dessa djur hade levt om människan inte stört deras utbredning. Den kan också ge svar på var i världen det finns bäst förutsättningar för att återställa förlorad biologisk mångfald. Arbetet har genomförts av en internationell grupp som leds av forskare från Göteborgs universitet.

Miljö

Engagerade hyresgäster grunden för miljövänliga fastigheter

Samarbete mellan hyresgäster och hyresvärdar är receptet för miljövänliga fastigheter. Kommunikation spelar en nyckelroll och hyresvärdarna måste jobba mer på att involvera hyresgästerna, menar forskare vid Mälardalens högskola.
– Det kan också få positiva effekter på hälsan att veta att byggnaden man bor i är miljövänlig och bidrar till en hållbar värld, säger Peter Ekman, docent i företagsekonomi.

MiljöSamhälle & kultur

Affärsmodeller över gränserna om solelen ska vinna land

Solel passar många länder och skulle kunna vara vanligare om energibolag anpassade sina affärsmodeller efter marknadens förutsättningar.
– Villkoren för att erbjuda solceller skiljer sig mycket åt mellan olika länder, och det missar många energibolag, säger Kajsa Ahlgren Ode, forskare inom industriell ekonomi vid Lunds tekniska högskola.

MiljöNatur & teknikSamhälle & kultur

Högre klimatkostnader för utrikesflyg

Det är tio gånger dyrare för klimatet att resa till populära semesterorter som Phuket och New York jämfört med att flyga inrikes. Det visar en granskning av de samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget. Resans längd och flygplanets storlek har betydelse för stor klimatkostnaden blir.

MiljöNatur & teknik

Torsk som stödmatas med sill ger lönsammare yrkesfiske

• Artikel från
  • Ämne: Miljö

För att inte torskfisket ska hotas av sälar som skadar näten, kan fisken i stället fångas med sälsäkra burar. Men en del av den burfångade torsken är för mager för att kunna säljas. Därför testas nu stödutfodring till torsken i odlingskassar före försäljning. Det ger bättre avkastning samtidigt som torskbeståndet stärks genom ett mindre totalt uttag.

Miljö

Vattenbrukarens värsta utmaning – var får odlingen ligga?

Komplicerade tillståndskrav och en lagstiftning som inte är uppdaterad är några av de utmaningar som vattenbruksentreprenörer ställs inför, visar forskning från Göteborgs universitet.
– Sverige ska främja utveckling av en hållbar vattenbruksnäring, men vår studie visar att det kan vara ganska långt mellan strategier och verklighet, säger Kristina Snuttan Sundell, forskningsledare

MiljöNatur & teknik

Effektivare rostskydd ger bättre energisystem

Tekniken för förnybar energi kräver legeringar som tål hög värme utan att korrodera. Forskare på Chalmers har upptäckt hur de skyddande oxidskikten samverkar med vattenånga, och att oxidpartiklarnas storlek påverkar korrosionen. Genombrottet ger en förståelse för nedbrytningsmekanismerna, och kan leda till stora förbättringar inom viktiga teknologier.

Nu ska ålgräset räddas

I södra Bohuslän har närmare åttio procent av allt ålgräs försvunnit de senaste tio åren. Ett stort problem eftersom ålgräsängar är viktiga uppväxtmiljöer för fiskar, och dessutom stabiliserar bottnarna och gör vattnet klart. Men nu ska forskare vid Göteborgs universitet ta krafttag för att rädda det som räddas kan.

MiljöNatur & teknik

Egen kräftodling räddar arten och ger klirr i kassan

Flodkräftan är värdefull i Sverige, men också en akut hotad art. 97 procent har försvunnit de senaste åren på grund av pestbärande signalkräftor. Du kan rädda flodkräftan – och tjäna pengar – genom att starta en egen kräftodling. Kräftexperter på SLU visar hur, med utbildningspaketet Kräftodlingens ABC.

MiljöNatur & teknik