Markerad rektangulär yta omgiven av träd och utrustning.
Provschakt på en av utgrävningsplatserna. Bild: Johan Rönnby
Artikel från Södertörns högskola

Vad pågick på Gotska Sandön för 2000 år sedan? Forskare har nu grävt fram en hamnliknande plats som kan vara en pusselbit till gåtan.

Tidigare i år hittade arkeologer två romerska mynt under utgrävningar på Gotska Sandön. Nu har forskarna hittat fler fynd som ger ännu en ledtråd till vad som kan ha försiggått på platsen för cirka 2000 år sedan.

Det handlar om cirka 20 eldstäder, eller härdar, på stranden där mynten hittades.

Platsen beskrivs som en slags hamn från järnåldern. Det rör sig inte om någon hamnanläggning med bryggor, men forskarna menar att människor har varit här, dragit upp båtar och haft ett läger på platsen.

– Det är jättespännande och väcker frågor om vad man gjorde här ute runt Kristi födelse. Det är det vi ska försöka ta reda på, säger Johan Rönnby som är professor i marinarkeologi vid Södertörns högskola.

Daterad härd kopplas till mynt

Forskarna hittade eldstäderna redan under tidigare utgrävningar genom att sticka ner en pinne i jorden som färgades svart av kol. Det som är nytt är att de grävt fram en av härdarna och även fått den daterad med hjälp av kol 14-metoden.

På så sätt har de fått veta att platsen användes för cirka 2000 år sedan, och kan därmed koppla den till de tidigare hittade mynten som är från samma tid.

Utgrävningsplatsen ligger vid strandvallarna på Gotska Sandön. Bild: Johan Rönnby

Kan ha koppling till säljakt

Vad dåtidens människor gjort på platsen kan forskarna inte säga med säkerhet. Men platsen kan ha koppling till den säljakt man vet ägde rum här.

– Säljägare kan ha kommit från Gotland och lagt till på Sandön för att koka sälens fett, så kallat sältran. Kanske är det det man använt dessa härdar till. Men vi vet inte än, det kan finnas andra anledningar till att platsen ser ut som den gör, till exempel att det varit en handelsplats, säger Johan Rönnby.

Nu väntar fler utgrävningar under de kommande veckorna för att hitta fler ledtrådar till platsens historia. Förutom de romerska mynten har även keramik hittats här för hundra år sedan. Forskarna hoppas nu hitta mer keramik som kan analyseras.

Utgrävningarna är ett samarbetsprojekt mellan Södertörns högskola, Uppsala universitet Campus Gotland, Gotlands museum och Riksantikvarieämbetet.