Artikel från Göteborgs universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Det hemstickade plagget har utsetts till årets julklapp 2022. Valet förvånar inte konsumtionsforskare på Göteborgs universitet. Sticktrenden speglar både hållbarhetstankar och behov av lugn i en orolig värld.

För trettiofemte året i rad har HUI research, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, utsett årets julklapp. Denna gång föll valet på det hemstickade plagget med motiveringen: ”I en tid av bildlig och bokstavlig kyla, som följd av oroligheter i världen representerar Årets Julklapp 2022 en varm kram i produktform att ge till sina nära och kära.”

– Omvärldsläget är komplicerat och årets julklapp speglar en vilja att ta det på allvar, säger konsumtionsforskare och etnolog Magdalena Petersson McIntyre på Centrum för konsumtionsforskning.

Allt fler börjar sticka

Det hemstickade plagget är onekligen något som ligger i tiden och allt fler plockar upp stickor och garnnystan. Michelle Obama, Julia Roberts, Ryan Gosling, Daktota Fanning, Cara Delevigne –  listan kan göras lång med kändisar som i olika sammanhang prisar stickningens fördelar. Stickning har även vunnit mark bland yngre, bland annat med hashtagen ”knittok” på sociala medier.

Bild: Oksana Zub/Unsplash

Magdalena Petersson McIntyre är inte förvånad över att många fått upp ögonen för stickningen. I en tid där just tid har blivit en lyxvara, signalerar det något när en person sätter sig ner och stickar en stund.

– Det är helt enkelt inte alla förunnat att ha tid att lägga på stickning. Samtidigt tror jag att det finns ett ökat intresse för stickning som kan bero på en vilja att ta en mer aktiv del i framställningen av konsumtionsvaror som av många människor kan upplevas som ett eget bidrag i en komplicerad värld, säger hon.

Behov av lugn

2021 blev årets julklapp ”evenemangsbiljetten”, och årets julklapp är ett tecken på att det nu blåser helt nya vindar, menar konsumtionsforskare och socialpsykolog John Magnus Roos på Centrum för konsumtionsforskning.

– 2021 handlade valet av årets julklapp mer om att rädda en utsatt bransch, skicka en hälsning till dem som hade haft det tufft under pandemin, samtidigt som det i befolkningen fanns ett uppdämt behov av social samvaro efter att många levt ganska isolerat under en lång tid. Årets julklapp indikerar vårt behov av att återgå till lugn, säger han.

John Magnus Roos förutspår att vi kommer att se fler stickkurser, stick-kit, symaskiner och liknande som en indirekt konsekvens av stick-trenden.

– Vi kan nog förvänta oss en ny industri. Se exempelvis naturupplevelser – egentligen är de gratis – men det konsumeras mycket för dessa upplevelser.

Kan bli något för klädindustrin

Han ser det dock inte som helt självklart av vi själva alltid kommer att stå för själva stickningen.

– Den traditionella klädindustrin kommer nog att sälja kopior av hemstickade plagg, för alla de som inte kan, vill eller hinner med, men som ändå vill uppfattas som trendiga. Kanske kommer vi även se en ökad konsumtion mellan konsumenter.

Även Magdalena Petersson McIntyre menar att det kanske kan bli tufft för den som vill hänga med i tiden, men som inte har utrymme i kalendern för att försöka hinna sticka raggsockor till hela släkten.

– Många människor är redan överlastade med arbete inför julen och om julklapparna ska stickas så ökar det på den stressen. Utifrån ett hållbarhetsperspektiv är det också viktigt att de kläder vi har kommer till användning. Så sticka inte en tröja till någon som inte kommer använda den, säger hon.

Kontakt:

Magdalena Petersson Mc Intyre, konsumtionsforskare och etnolog, Centrum för konsumtionsforskning, Göteborgs universitet, magdalena.petersson-mcintyre@cfk.gu.se

Magnus Roos, konsumtionsforskare och socialpsykolog, Centrum för konsumtionsforskning, magnus.roos@cfk.gu.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera