Tema

Studenter får inte lära sig hur de kan bidra till en hållbar värld

Studenter på högre utbildningar behöver få mer praktisk kompetens i att arbeta med hållbarhet.
– Det handlar om våra framtida ledare, beslutsfattare, akademiker och professionella, säger forskaren Rodrigo Lozano.

– Vi har undersökt 15 universitet i olika länder och resultaten är nedslående. Vi behöver tänka om och fokusera på att ge studenterna praktiska verktyg, säger Rodrigo Lozano, forskare inom industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle.

Undersökningen är en fortsättning på ett arbete om hur lärosätena implementerar hållbarhet i den högre utbildningen, ett arbete som tidigare prisats i USA, nu med fokus på hur hållbarhet faktiskt lärs ut.

Svaren från 600 lärare och professorer från 15 universitet i Sverige, Finland, Italien, Spanien, Ungern, Sydafrika, Australien, Mexiko, Colombia, Portugal. Serbien och Polen, har resulterat i en bok (se länk nedan).

Kombinera teori med annat lärande

Forskarna kan se att även om studenterna ges kunskaper i kritiskt tänkande, analys och interdisciplinärt arbete, så fungerar inte lektionerna när det gäller att utveckla praktisk kompetens i hållbarhetsarbete.

De landar i att det som måste göras, och som också styrks av tidigare forskning, bland annat vid MIT i USA, är att antingen omvärdera lektionerna till att bättre utveckla hållbarhet, eller helt enkelt minska antalet lektioner och undervisa genom andra pedagogiska former.

– Vi behöver kombinera de teoretiska lektionerna med andra typer av lärande, med fallstudier, med att ge oss ut på fältet och med strategiskt tänkande, säger Rodrigo Lozano.

Framtida ledare och beslutsfattare

– Jag dömer inte helt ut undervisningen, men jag säger att det måste ske på ett annat sätt som studenterna kan relatera till. Att de visas hur de kan implementera sina kunskaper i sina liv.

Han poängterar att det är nödvändigt att visa och lära studenterna inte bara verktygen för sitt yrke, utan också vilka konsekvenser besluten de fattar får för samhället och för miljön.

– Boken handlar om detta och visar hur det kan göras. Det är så viktigt att studenterna verkligen förstår den komplexitet som hållbarhet har. Det handlar om våra framtida ledare, beslutsfattare, akademiker och professionella i den här världen, säger Rodrigo Lozano.

Bok:

Developing Sustainability Competences Through Pedagogical Approaches: Experiences from International Case Studies.

Kontakt:

Rodrigo Lozano, forskare inom industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle, rodrigo.lozano@hig.se, Maria Barreiro Gen, forskare inom industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle, maria.barrerio@hig.se

Vi finns där du är @forskningsnyhet

Studenter får inte lära sig hur de kan bidra till en hållbar värld

 lästid ~ 2 min