Artikel från Högskolan Kristianstad

Vad har spindlar på Madagaskar, hoppstjärtar i Antarktis och sniglar på Borneo gemensamt med björndjur från Kristianstad? Jo, alla har fått namn efter klimataktivisten Greta Thunberg. Lilla Xerobiotus gretae upptäcktes samtidigt med ytterligare tre fram till nu okända björndjursarter.

Forskare från Högskolan Kristianstad har i samarbete med italienska kollegor letat efter björndjur, så kallade tardigrader, i Kristianstads Vattenrike. I studien, som nyligen publicerats i tidskriften Scientific Reports, rapporteras 33 olika björndjursarter av vilka 15 är nya fynd för Sverige, och 4 är nya för vetenskapen.

Totalt 116 olika arter av björndjur har nu rapporterats  i Sverige, vilket är omkring 9 procent av alla björndjursarter som hittills har beskrivits i världen..

En av björndjuren, Xerobiotus gretae, upptäcktes upptäcktes i mossa vid naturreservatet Sånnarna utanför Åhus, och har namngetts efter klimataktivisten Greta Thunberg ”för hennes modiga och insiktsfulla ansträngningar för att öppna världsledarnas ögon om behovet av åtgärder mot klimatförändringarna”.

En annan art har fått sitt namn efter grundaren av biosfärområdet Kristianstads Vattenrike, Sven-Erik Magnusson, Itaquascon magnussoni.

Extremt tåliga små björndjur

Björndjuren, även kallade tardigrader, har gjort sig kända för sin extrema tålighet mot uttorkning och strålning och blev 2007 det första djuret som överlevde oskyddad exponering i rymden. Möjligheten att inom medicinen dra nytta av björndjurens förmåga att skydda sina celler har också rönt stort intresse, och de unika gener och proteiner som ligger bakom skyddet kan kanske i framtiden bidra till behandling och bättre skydd mot cancer och åldrande.

Nyupptäckta arter i biosfärområde Kristianstads Vattenrike

• Mesobiotus emiliae. Döpt efter en släkting till en av de italienska forskarna
  • Xerobiotus gretae. Döpt efter klimataktivisten Greta Thunberg.
  • Itaquascon magnussoni. Döpt efter Kristianstads Vattenrikes grundare Sven-Erik Magnusson.
  • Thulinius gustavi. Döpt efter den svenska björndjursforskaren Gustav Thulin (1889–1945).

– När man beskriver nya arter måste man ju också ge dem nya vetenskapliga namn och vi tyckte att hållbarhetsprofilerna Greta Thunberg och Sven-Erik Magnusson var väl värda att få namnge varsitt nytt björndjur från Kristianstads Vattenrike, ett av de 700 biosfärområden som finns i världen, säger Ingemar Jönsson, professor i teoretisk och evolutionär ekologi vid Högskolan Kristianstad.

Eftersom björndjuren är mikroskopiska djur som finns i många olika miljötyper, och studien grundas på relativt få prover inom biosfärområdet, finns förmodligen många fler arter att upptäcka i området, och troligen också flera nya arter för vetenskapen.

– Vi hittade en art intill Högskolan Kristianstads campus som mycket väl kan vara ytterligare en ny art men det behövs mer analyser av den för att kunna avgöra detta. Och i så fall behöver vi ju komma på ytterligare ett namn, säger Ingemar Jönsson.

Craspedotropis gretathunbergae Bild: Pierre Escouba, CC BY 4.0