Artikel från Uppsala universitet

Forskare från Uppsala universitet har utvecklat ett nytt verktyg som gör att man kan avbilda ett stort antal signalsubstanser i hjärnan – samtidigt – i ett och samma experiment. Metoden öppnar upp för nya sätt att det studera sjukdomar i hjärnan.

Forskare har länge försökt hitta sätt att avbilda hjärnans kemiska budbärare, och direkt kunna mäta dessa så kallade signalsubstanser, neurotransmittorer, signalsubstanserna. Den nya tekniken som forskare vid Uppsala universitet har utvecklat, går att applicera både på vävnadssnitt och biologiska vätskor som exempelvis cerebrospinalvätska.

– Det är första gången som hela neurotransmittorsystemet kan kartläggas i ett och samma experiment, säger Per Andrén, professor vid institutionen för farmaceutisk biovetenskap vid Uppsala universitet.

Avbildning från tunna hjärnvävnadssnitt

Problemet med den teknik som använts hittills är att oftast bara en substans i taget kan avbildas eller att den mäts indirekt via någonting annat. Ett annat problem är att det helt enkelt inte går att se många potentiellt viktiga substanser på grund av för låg känslighet hos analysmetoden.

Tekniken som Per Andréns forskargrupp vid institutionen för farmaceutisk biovetenskap använder kallas avbildande masspektrometri. I samarbete med Luke Odell, universitetslektor vid institutionen för läkemedelskemi, Uppsala universitet, samt forskare från Karolinska Institutet och Université de Bordeaux, har en ny metod utvecklats som möjliggör samtidig avbildning av ett stort antal kemiska budbärare i hjärnan direkt från tunna hjärnvävnadsnitt.

Metodiken har applicerats på experimentella modeller av Parkinsons sjukdom och från vävnadsprover från parkinsonpatienter.

Comprehensive mapping of neurotransmitter networks by MALDI–MS imaging. Nature Methods. Mohammadreza Shariatgorji, Anna Nilsson, Elva Fridjonsdottir, Theodosia Vallianatou, Patrik Källback, Luay Katan, Jonas Sävmarker, Ioannis Mantas, Xiaoqun Zhang, Erwan Bezard, Per Svenningsson, Luke R. Odell & Per E. Andrén.

Per Andrén, professor vid institutionen för farmaceutisk biovetenskap, Uppsala universitet, per.andren@farmbio.uu.se,