Artikel från Göteborgs universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Vilken roll spelar videoskärmarna, ljudet och musikernas kroppar i skapandet av rockkonserters audiovisualitet? Det undersöker doktoranden Olga Nikolaeva i sin avhandling i konst- och bildvetenskap, där hon utgått från konserter med banden Depeche Mode, Muse och Sigur Rós.

I sin avhandling utvecklar och använder Olga Nikolaeva en ny metod för analys av liveframträdanden av rockmusik. Hon fokuserar på tre specifika konserter med avancerad videoteknik och liveframträdanden som har  byggt på ett komplext samspel mellan framträdandet på scenen och det visuella innehållet på skärmarna; Angel av det brittiska bandet Depeche Mode, The Handler av brittiska bandet Muse och Óveður av isländska bandet Sigur Rós.

Alla tre hölls på storskaliga arenor som möjliggjorde en komplex scenuppsättning, med obegränsad användning av avancerad video- och ljudteknik.

Det som undersöks i avhandlingen är samverkan mellan vad Olga Nikolaeva betonar som fyra nyckelelement: musikernas kroppar, videoskärmarna, det som visas på skärmarna och ljudet.

– Min analys belyser till exempel vikten av att närma sig en skärm som både ett medium som överför visuellt innehåll och som en yta som har sina egna materiella egenskaper i skapandet av framträdandet som helhet, säger Olga Nikolaeva.

Med hjälp av ett tvärvetenskapligt teoretiskt och metodiskt tillvägagångssätt utmanar avhandlingen befintliga sätt att närma sig ett liveframträdandes olika element och ger en inblick i komplexiteten hos audiovisualiteten i liverockframträdanden.

Avhandligen:

Audiovisual Constructions: Material Interrelations in Live Rock Performances 

Kontakt:

Olga Nikolaeva, Göteborgs universitet, olga.nikolaeva@gu.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera