Artikel från Naturhistoriska riksmuseet

Hawaii är känt för sin fantastiska natur och utgör ett drömresmål för många. Men Ulf Swenson, forskare i botanik vid Naturhistoriska riksmuseet, kan avslöja hur verkligheten på öarna ser ut: i princip inget av den unika, inhemska floran finns kvar.

”Definitionen av paradiset”, öar med ”förförisk” vegetation och ”naturlig skönhet” – Hawaii marknadsförs ofta som ett resmål för naturälskaren. Och öarna är frodigt gröna, med en mängd olika växtarter och storslagen blomprakt.

Det är bara det att den grönska man ser numer nästan uteslutande består av växter som förts dit av människan.

– Det finns i princip inget av den unika inhemska floran kvar. Det man möter är ett helt människoskapat landskap, säger Ulf Swenson.

Han forskar bland annat på delar av Hawaiis flora och efter en forskningsresa dit ger han nu en samlad bild av läget i senaste numret av Svensk Botanisk Tidskrift, som kommer ut idag.

– Den inhemska skogen har huggits bort för att ge plats åt exotiska arter av snabbväxande, ekonomiskt intressanta träd och till betesmark för införd boskap. Råttor, som har kommit in med människan, har också gjort stor skada, både genom att äta frön från inhemska arter och genom att äta ägg från de fåglar som behövs för att pollinera de unika växterna.

Nästan 1000 unika växtslag
Hawaiis inhemska flora består av cirka tusen arter, underarter och varieteter av växter, varav så många som 90 procent är endemiska. Det betyder att de utvecklats just på Hawaii-öarna och inte finns någon annanstans på jorden. Om de försvinner från Hawaii, är de för alltid försvunna från planeten.

Ulf Swenson beskriver hur de få kvarvarande individerna ur den inhemska floran står kvar som ”relikter” i ett landskap som i övrigt helt består av ditförda växter från all världens tropiker. Ofta har de inte längre möjlighet att reproducera sig, eftersom marken till exempel är täckt av exotiska gräs, som de endemiska arternas frön inte kan ta sig igenom.

På sina håll har nu den lilla inhemska växtlighet som finns kvar fått stängslas in, för att rädda den från att bli nerbetad av införda hovdjur. Naturvårdare kämpar för att återskapa växtmiljöer och få de endemiska arterna att spridas över öarna igen.

– Det som skett på Hawaii är en biologisk katastrof. Nu sker väldigt mycket arbete för att försöka rädda det som räddas kan, säger Ulf Swenson.

Referens: Swenson m fl: ”Hawaiiöarna – en flora på fallrepet”, Svensk Botanisk Tidskrift 110:2 (2016). Artikeln finns att läsa i sin helhet här.

Kontaktinformation: Ulf Swenson, Forskare i botanik, ulf.swenson@nrm.se