Artikel från Örebro universitet

Godare dill och basilika som håller längre. Och det är ultraviolett ljus som ska öka kvaliteten på kryddor och grönsaker.

Professor Åke Strid vid Örebro universitet har fått 3 miljoner kronor av Formas för forskning som kan göra svenska växthusodlare mer konkurrenskraftiga.

– Grödor som luktar och smakare godare och som håller längre ger ett mervärde för konsumenterna. Detta leder också till mindre svinn och mindre användning av kemikalier i odlingen, säger Åke Strid.

Huvudmålet med forskningen är att förstå hur det ultravioletta ljuset påverkar tillväxten hos grönsaker och produktionen av fytokemikalier. Fytokemikalier innefattar vitaminer och andra substanser som är viktiga i en hälsosam föda. Forskningens mål är att spåra hur dessa nyttigheter kommer till, som molekyler, i cellerna och i organismerna.

Ultraviolett ljus, UV-ljus, kommer från solen och är osynligt för det mänskliga ögat. Kunskapen finns om att UV-ljuset är viktigt för tillväxten hos växter. I växthus hindras denna strålning av materialet i växthusens tak från att nå plantorna.

– Vi vill se hur extra UV-ljus i låga och kortvariga doser kan öka produktionen av fytokemikalier i kryddväxter och bladgrönsaker, säger Åke Strid.

Genom ökad förståelse för hur vitaminer och andra fytokemikalier produceras i växter öppnas möjligheten att använda UV-ljus för att öka kvaliteten vid växthusodlingar. Därmed får odlare i det solfattiga Sverige möjlighet att konkurrera på andra villkor.

Denna forskning är en förlängning av ett projekt som KK-stiftelsen finansierar i ytterligare ett år.

Förmer information kontakta:
Åke Strid, ake.strid@oru.se , 070-832 83 22 – säkrast via sms.