Artikel från Göteborgs botaniska trädgård

14 augusti 2015

Nya rön om artrikedomen i världens bergstrakter

Trots att bergsområden bara täcker cirka en åttondel av jordens yta innehåller de en tredjedel av alla arter på land. Nya forskningsresultat visar att den biologiska mångfalden i bergsmiljöer har ett ungt och varierat ursprung.

I dagens upplaga av tidskriften Nature presenteras en studie om hur och när den biologiska mångfalden på Mount Kinabalu på den tropiska ön Borneo bildades. Nature bjöd in Alexandre Antonelli, professor i biodiversitet vid Göteborgs Universitet och vetenskaplig intendent vid Göteborgs botaniska trädgård, att ge sin egen syn på studien och sätta den i ett bredare perspektiv.

– Det var roligt att få ett sådant uppdrag och jag hoppas att min analys kan bidra till att förstå den globala betydelsen av denna forskning. Den stora och på många sätt unika biologiska mångfalden i bergsmiljöer har länge fascinerat forskarna, men än idag återstår många frågor om hur den uppstått.

I studien undersökte forskarna DNA-sekvenser från många artgrupper – från växter och svampar till sniglar, fåglar och grodor – för att ta reda på utvecklingen av den unika mångfalden på Kinabalu. Alexandre Antonelli lyfter fram tre viktiga resultat:

– Den första upptäckten är att nästan alla arter i bergsområden var relativt unga. Det slår hål på myten att isolerade tropiska berg skulle vara tillflyktsort för gamla varelser, som i Conan Doyles roman En försvunnen värld. I den berättelsen bestiger en expedition ett berg i Amazonas för att där finna dinosaurier och andra utdöda djur – något som senare gav inspiration till filmerna Jurassic Park och Jurassic World

– Det andra intressanta resultatet är att arterna på Kinabalu har ett dubbelt ursprung. Cirka två tredjedelar kommer från andra områden på Borneo, medan resten har sitt ursprung i avlägsna områden. De kom till Borneo tack vare att deras förfäder var bra på att spridas över långa avstånd.

– Slutligen fann forskarna att de flesta arter behöll de miljömässiga förhållanden som de utvecklats i, även om de kom till nya områden och trots flera miljoner år av evolution.

Studien visar värdet av att studera flera grupper av organismer samtidigt när man försöker förstå hur olika ekosystem bildas och påverkas av t.ex. klimatförändringar, något som även min forskargrupp arbetar med, säger Alexandre Antonelli.

– Den här kunskapen kan användas för att bättre skydda den stora biologiska mångfalden på bergskedjorna runt om i världen – från de svenska fjällen till tropiska berg. Det står klart hur viktigt det är att bevara områden inom varje vegetationsbälte, från låglandsskogen till bergstopparna, men också att etablera naturliga korridorer mellan dessa zoner. På det sättet kommer vi kunna skydda mer av den biologiska mångfalden som finns idag och även säkerställa att nya arter bildas i framtiden.

Antonelli, A. (2015) Multiple origins of mountain life. Läs artikeln här