Artikel från Göteborgs universitet

26 juni 2015

Nyckelprotein kan påverka risk för stroke

Studier på möss visar att ett speciellt protein i hjärnans minsta blodkärl kan påverka risken för stroke. Peter Carlsson, professor i genetik vid Göteborgs universitet, och hans forskargrupp publicerar forskningsrön i tidskriften Developmental Cell om hur blod-hjärnbarriären utvecklas och vad som skiljer kapillärerna i hjärnan från små blodkärl i andra organ.

Hjärnans minsta blodkärl avviker från dem i andra organ genom att ha kärlväggar som är mycket tätare. Nervcellerna i hjärnan får den näring de behöver genom att molekyler aktivt transporteras från blodet, istället för att passivt läcka ut från kärlen.

Denna så kallade blod-hjärnbarriär är livsviktig eftersom den möjliggör strikt kontroll över vilka ämnen hjärnans nervceller kommer i kontakt med. En skyddsfunktion som om den fallerar ökar risken för stroke och andra komplikationer.

Särskild celltyp nödvändig för utvecklingen
I de minsta blodkärlen, kapillärerna, finns en celltyp som kallas pericyter. Dessa är nödvändiga för att blod-hjärnbarriären ska utvecklas. Pericyter finns även i andra organ och vad som ger hjärnans pericyter denna unika förmåga har inte varit känt tidigare.

Göteborgsforskarna har funnit att hjärnans pericyter innehåller ett protein, FoxF2, som saknas i andra organs pericyter och som koordinerar de förändringar som gör blodkärlen täta. FoxF2 behövs för att blod-hjärnbarriären ska bildas under fosterutvecklingen.

– Möss som har för lite, eller för mycket, FoxF2 får olika typer av defekter i hjärnans blodkärl, säger Peter Carlsson, professor vid institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet.

En gen kan ha en avgörande roll
Hos människor har man noterat att större förändringar i en region på kromosom 6 varit förenade med en ökad risk för stroke, men vilken av generna i området som ansvarat för detta har inte varit känt.

– FoxF2-genen är en högintressant kandidat, då den ligger mitt i denna region, och forskning pågår nu i samarbete med kliniska genetiker för att utreda i vilken utsträckning som variation i FoxF2-genen påverkar människors risk att drabbas av stroke, säger Peter Carlsson.

Artikeln "Foxf2 Is Required for Brain Pericyte Differentiation and Development and Maintenance of the Blood-Brain Barrier i Developmental Cell"