Artikel från forskning.se
1 december 2014

Forskningsnyheter bakom luckorna

Idag är det premiär för årets julkalendrar. Lunds universitet har tagit fram en som innehåller en frågesport kring årets forskningsnyheter. Varje dag lottas två biobiljetter ut till de som svarar rätt.

Det är andra gången som en adventskalender för hela Lunds universitet har tagits fram, den här gången som ett quiz över årets forskningsnyheter från universitetet.

– Vi testar nya sätt att nå ut med forskning till allmänheten. Medielandskapet förändras i rask takt och vi som arbetar med forskningskommunikation måste ständigt leta efter nya sätt att kommunicera forskning på. Genom ett klurigt och roligt quiz hoppas vi få stor spridning och nå nya målgrupper, säger Ulrika Oredsson, pressansvarig forskning Lunds universitet i ett pressmeddelande.

Det går också att dela kalendern som en digital julhälsning och på så sätt utmana sina vänner i tävlingen.

För den som är intresserad av fysik finns också Lunds tekniska högskolas kalender, som nu är inne på sitt åttonde år. Den innehåller filmer som på ett pedagogiskt och lättsamt sätt ger inblick i tekniska och naturvetenskapliga fenomen. Björn Hansson, civilingenjörsstudent i teknisk fysik, Carolina Koronen, ekosystemteknik-student samt Erik Molin, teknisk fysik-student står bakom årets kalender. Medverkar gör också fysikern Johan Mauritsson.

Du hittar de olika kalenderna här:

LTH:s kalender
LU:s kalender