Artikel från Linnéuniversitetet

18 juni 2014

Getingar svaga för mussellukt

De nya zeeländska grönläppade musslorna kan vara svaret på hur man ska kunna komma till bukt med getingar. Det menar Rikard Unelius, professor i organisk kemi vid Linnéuniversitetet.

Rikard Unelius har tillsammans med forskare vid Plant & Food Research i Nya Zeeland jobbat för att identifiera nya sätt att kunna kontrollera getingar i de milsvida bergsbok-skogarna. Getingarna har där haft en förödande effekt på den inhemska insekts- och fågelfaunan. Genombrottet kom dock i samband med att två av medlemmarna i forskningsteamet var ute på en fiskeexpedition.

– Vi lade märke till att getingarna var väldigt förtjusta i de grönläppade musslor vi använde som fiskbete, berättar Rikard Unelius. Och för forskare är det då självklart att man blir intresserad och frågar sig varför.

Forskningsteamet undersökte den lukt som produceras av musslorna och kunde identifiera en mix av sammansättningar som visade sig väldigt attraktiva för getingarna. Enligt teamet kommer dessa sammansättningar kunna utgöra grunden för en helt ny generation av metoder för att kontrollera getingar.

– Vi har nu fått ett väldigt bra lockbete för getingar som faktiskt inte luktar illa, fortsätter Rikard. Nästa steg för att förhindra den ekologiska katastrof som just nu pågår i Nya Zeelands bergskogar är att hitta ett sätt att använda lockbetet för att få getingarna att bära hem ett svagverkande gift till drottningen.

Forskningsresultaten har publicerats i Journal of Applied Entomology och forskningen finansierades av Ministry of Business, Innovation and Employment i Nya Zeeland.