Artikel från Göteborgs universitet

14 november 2013

Tarmbakterier styr matens fart genom tarmen

Matens hastighet genom tunntarmen påverkar kroppens näringsupptag, och därmed också vår hälsa. Upptäckten att hastigheten regleras av ett hormon öppnar för nya sätt att öka tunntarmens näringsupptag, och därmed nya sätt att behandla undernäring.

Till våra tarmbakteriers uppgifter hör att bryta ned viktiga näringsämnen från vår kost. Dessa nedbrytningsprodukter är samtidigt bränslet för tarmslemhinnan – där brist på energi leder till ökad frisättning av ett hormon kallat GLP-1 som framförallt förknippats med aptitreglering och insulinfrisättning.

Forskare vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, kan i en studie på möss visa att frisättningen av GLP-1  från tjocktarmen även reglerar hur fort maten passerar genom tunntarmen.

Fynden kan öppna för nya möjligheter att behandla undernäring och sjukdomar som är relaterade till undernäring.

– Matens hastighet genom tunntarmen är en komplicerad balansgång, där slemhinnan måste få tid att ta upp näring utan att sjukdomsalstrande bakterier hinner kolonisera tunntarmen. Vi har upptäckt att matens hastighet genom tunntarmen regleras av tarmfloran genom ett särskilt hormon kallat GLP-1, som är kopplat till vår sockeromsättning och aptit, säger Anita Wichmann, postdoktor vid Sahlgrenska akademin och studiens huvudförfattare.

Studien, som publiceras i ansedda tidskriften Cell Host & Microbe, har letts av professor Fredrik Bäckhed vars forskningsgrupp är ledande i forskningen kring hur tarmbakterier reglerar kroppens ämnesomsättning.

– Vi upptäcker hela tiden nya funktioner som regleras av tarmfloran vilket visar på dess otroligt viktiga funktion för hälsa och utvecklande av sjukdomar, säger han.

Artikeln Microbial Modulation of Energy Availability in the Colon Regulates Intestinal Transit publiceras i Cell Host & Microbe den 13 november.

Länk till Cell Host and Microbe