Artikel från Göteborgs universitet

27 juni 2013

Nytt steg mot potentiellt diabetesläkemedel

Forskare vid Sahlgrenska akademin har identifierat ett särskilt enzym som verkar vara betydelsefullt för utvecklingen av insulinresistens och diabetes typ 2. Upptäckten kan vara ett viktigt steg mot en ny behandling.

Omkring 300 000 svenskar har typ 2 diabetes, som är en kronisk ämnesomsättningssjukdom där grundproblemet är att kroppen bildar otillräckligt med insulin eller att insulinet inte har tillräcklig effekt (insulinresistens).

På grund av ökad övervikt har antalet fall ökat dramatiskt och typ 2 diabetes har blivit ett av de stora globala hoten mot människors hälsa.

– Typ 2 diabetes är en progressiv sjukdom och måste ofta behandlas med flera olika läkemedel. Det är viktigt att kartlägga de molekylära mekanismerna bakom sjukdomen för att kunna utveckla nya läkemedel som gör behandlingen mer effektiv, säger Margit Mahlapuu, docent vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

Enzymet som forskarna undersökt i den aktuella studien kallas STK25. Forskarlaget kan nu visa att enzymet fungerar som en katalysator för utvecklingen av insulinresistens i kroppen genom att minska fettförbränningen och glukostoleransen.

– Upptäckten är ett spännande steg i vårt arbete att förstå de komplexa signalvägar som reglerar kroppens ämnesomsättning. Enzymet en potentiell måltavla för utveckling av ett nytt läkemedel mot insulinresistens och diabetes typ 2, säger Margit Mahlapuu, som är en av forskarna bakom upptäckten.

Forskningen är baserad på studier av patientprover och på genmodifierade möss. Djurstudierna visar att möss som överproducerar enzymet STK25 blir okänsliga mot insulinet och kompenserar för detta med en ökad insulinproduktion.

Detta är ett resultat av förändringen i djurens ämnesomsättning med en nedsatt förmåga att förbränna fett, och att istället lagra fettet i olika organ som lever och muskler.

– Genom att påverka detta enzyms aktivitet skulle vi potentiellt kunna förbättra energibalansen i celler och därmed motverka de kanske viktigaste orsakerna till att diabetes typ 2 uppstår, säger Dr. Margit Mahlapuu.

Forskarna har redan påbörjat nästa steg i forskningen mot ett nytt läkemedel. I samarbete med den svenska forskningsresursen Chemical Biology Consortium Sweden (CBCS) har de inlett arbetet med att hitta molekyler som skulle kunna blockera enzymaktivitet.

Resultaten publiceras i den vetenskapliga tidskriften The FASEB Journal.