Artikel från Mittuniversitetet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

13 maj 2013

Regeringen vann på finanskrisen – tack vare medierna

Under finanskrisen hösten 2008 skyllde medierna på händelser i omvärlden. Regeringen hakade på – och fann därmed ett sätt att plocka poäng på krisen. Det visar forskning från DEMICOM, Mittuniversitetet.

Sittande regeringar brukar i allmänhet frukta ekonomiska kriser eftersom de ofta leder till nederlag i kommande val. Men för den borgerliga regeringen i Sverige blev finanskrisen istället en framgångsrik vändpunkt.

Hur mediernas bild av finanskrisen kom att spela regeringen i händerna diskuteras i den nya rapporten ”Finanskrisen, förväntningarna och förtroendet”, av medieforskarna Lars Nord och Adam Shehata vid DEMICOM, Mittuniversitetet.

– Analysen av finanskrisen visar att medierna vid detta tillfälle skapade en bild som det var mycket svårt för andra samhällsaktörer att inte förhålla sig till. Regeringen accepterade den bilden, och anpassade därför sitt eget budskap efter den, säger Lars Nord, professor i politisk kommunikation.

Budskapen kring krisen bidrog till att allmänhetens förväntningar var låga. När regeringen i detta läge sedan lyckades framstå som handlingskraftig, uppfattades det som positivt. Förtroendet för regeringen ökade därför i samband med krisen, visar rapporten.

Forskningsrapporten är den avslutande i ett större projekt om opinionsbildningen i samband med finanskrisen som finansierats av SOES, Samverkansområde Ekonomisk Säkerhet.

Läs rapporten här.

Läs mer om ekonomi på vårat tema om världsekonomi.
 

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera