17 april 2013

ALMA prickar in universums frodigaste galaxer – rekordsnabbt

Ett astronomteam har använt det nya superteleskopet ALMA för att noggrant pricka in positionerna för mer än 100 av de frodigaste galaxerna som vi känner till i det unga universum. På bara några timmar kunde ALMA göra lika många mätningar av dessa galaxer som världens teleskop tillsammans kunnat göra under ett drygt decennium.

Då universum var ungt bildades stjärnor mest ivrigt i stora stjärn-babyboomar i avlägsna galaxer som innehöll stora mängder kosmiskt stoft och damm. Dessa galaxer har en nyckelroll för forskare som vill förstå hur galaxer bildas och utvecklas genom universums historia.

För att hitta dessa galaxer måste astronomerna använda teleskop som kan studera ljus med våglängder omkring en millimeter. ALMA är just ett sådant teleskop.

– ALMA är så kraftfullt att det har revolutionerat vårt sätt att observera dessa galaxer, säger Jacqueline Hodge vid Max-Planck-Institutet för astronomi i Tyskland.

Den bästa kartan hittills av de här avlägsna, dammiga galaxerna gjordes av teleskopet APEX som drivs av ESO och där Onsala rymdobservatorium är en av delägarna.

De nya mätningarna innebär ett steg mot att förstå hur galaxer utvecklas.

– Nu när vi prickat in galaxerna kan vi nu gå vidare och lära oss mer om dem: hur långt bort de ligger, deras storlek och deras massa. I slutändan vill vi få reda på var i dessa galaxer som nya stjärnor bildas, och hur de skulle se ut idag, säger Kirsten Kraiberg Knudsen, astronom vid Chalmers och Onsala rymdobservatorium.

Läs hela pressmeddelandet och se hur galaxerna prickas in med hjälp av ALMA:s synskärpa: