Artikel från Linnéuniversitetet
26 oktober 2012

Nytt inlärningskoncept ska stimulera elever utforska vetenskap

Avdelningen för medieteknik vid Linnéuniversitetet är en av institutionerna bakom JuxtaLearn, ett nytt europeiskt forskningsinitiativ som ska stimulera elever att utforska komplexa vetenskapliga begrepp på kreativa sätt.

Projektet JuxtaLearn, som finansieras av ett EU-bidrag på € 2,1 miljoner, syftar till att stödja elevers vetenskapliga lärande med hjälp av innovativt IKT-stöd. Det ska hjälpa studenter och ungdomar att övervinna de hinder för inlärning som komplexa begrepp inom vetenskap och teknik ofta utgör, genom att sporra dem att utforska och uttrycka begreppen i form av kreativa filmskapande aktiviteter.

Projektet har två pedagogiska utgångspunkter. Den ena kommer att stödja elevers identifiering av de begrepp som utgör trösklar för deras egen förståelse. Deras insikter kommer att öka till följd av att de skapar personliga framställningar genom att tillämpa en teori först i en traditionell aktivitet och därefter i en kreativ upplevelse (till exempel hur fysik utnyttjas av DJ:ar eller den kemi som förekommer i ett kök). Den andra ska vägleda elever genom en process där de skapar och redigerar en film utifrån det begrepp de vill kunna förstå; från den inledande planeringen till en offentlig visning.

– Arbetsmarknaden söker personer med vetenskaplig och teknisk förmåga. Ändå tycker barn nuförtiden att dessa ämnen är trista och tråkiga, definitivt inte coola eller roliga. JuxtaLearn kommer att förändra allt detta genom att med grund i barns förkärlek för video, sociala nätverk och mobil teknik skapa inlärningsaktiviteter både för skrivbordet och för storbildsskärmar, säger dr Anne Adams på The Open University i Storbritannien, som är huvudsamordnare för projektet.

– På Linnéuniversitetet kommer vi forska inom utformningen av de digitala, offentliga storbildsskärmarna och de interaktiva verktygen för delandet av det innehåll som skapats av studenter, säger dr Nuno Otero, lektor i medieteknik. Dessutom kommer vi att ta fram nya sätt att interagera med innehållet för att engagera en större publik och locka till ytterligare utforskande. Vårt team kommer också att ansvara för den tekniska integrationen av de programverktyg som kommer att utvecklas inom ramen för projektet.

– Konkurrensen i denna europeiska utlysning av medel till forskningsprojekt var mycket hård och vi är mer än glada att vara ett av få projekt som valts ut för finansiering. Vår andel av projektet motsvarar € 430 000 och kommer att hjälpa oss att gå vidare i vår långsiktiga forskningsstrategi, där vi utforskar innovativa sätt att stödja komplex inlärning med nya IKT-verktyg, säger professor Marcelo Milrad vid avdelningen för medieteknik.

INFORMATION & KONTAKT
JuxtaLearn lanserades officiellt på Linnéuniversitetet den 8-9 oktober och kommer att pågå i tre år. Andra institutioner som arbetar med att utveckla JuxtaLearn, förutom Open University och Linnéuniversitetet, är tyska Rhein-Ruhr Institute, spanska Universidad Rey Juan Carlos, portugisiska Universidade do Minho, Catchermedia och The University of Birmingham i Storbritannien.

För vidare upplysningar
Marcelo Milrad, professor i medieteknik vid Linnéuniversitetet, e-post marcelo.milrad@lnu.se, mobil 0733-96 95 74
Dr Nuno Otero, lektor i medieteknik, e-post nuno.otero@lnu.se
Christina Dahlgren, pressansvarig, 070-572 26 56

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera