17 september 2012

Svenskt sköldpaddsfossil förbluffar

Fossilfyndet överraskade forskarna som inte förstår inte hur en lädersköldpadda kunde finnas i Sverige för 75 miljoner år sedan. Upptäckten kan innebära att lädersköldpaddor har ett ännu äldre ursprung än man trott.

När forskaren Thomas Mörs gick igenom Naturhistoriska riksmuseets universitet samlingar av fossila reptiler tillsammans med en kollega från Zürich fick de syn på ett fossil, inte mycket större än en tumnagel, som genast fick dem att dra efter andan.

Fossilet visade tydligt den karakteristiska formen av en lädersköldpaddas sköldplatta. Det är 75 miljoner år gammalt och därmed minst 15 miljoner år äldre än tidigare, liknande fynd från Europa. Ursprungligen hittades fossilet år 1923 i Skåne på Ivön av museiassistent Richard Hägg. Sedan dess har det legat i museets samlingar men identifierades först nu.

För 75 miljoner år sedan var nuvarande Skandinavien omgivet av hav och därmed isolerat från andra kontinenter. Europa var en stor skärgård med otaliga öar. Hur det kommer sig att dessa sköldpaddor fanns i Sverige för 75 miljoner år sedan är därför svårt att förklara. Men Thomas Mörs ser två tänkbara alternativ.

Spreds från ö till ö
Antingen har lädersköldpaddor lyckats sprida sig från Asien till Europa via öar. Men lädersköldpaddan är en söttvattenlevande art och skulle svårligen sprida sig över så stora havsområden. Kanske med flytande trädstammar eller andra spektakulära förflyttningar. Fossil från lädersköldpaddor av samma ålder som detta fynd har gjorts i både Nordamerika och Asien.

Äldre ursprung
Den andra möjliga förklaringen är att sköldpaddan inte har sitt ursprung i nuvarande Kina under tidig krita, som den nuvarande teorin är. Istället kan den ha ett mycket tidigare ursprung från tidsperioden jura då Nordamerika och Asien fortfarande hade landförbindelse med Europa.

– Det skulle radikalt förändra lädersköldpaddans evolutionsmönster som vi hittills kunnat se det, säger Thomas Mörs, forskare vid Naturhistoriska riksmuseet.

Få fossil i Sverige
Bristen på fossil av landlevande djur i Sverige gör att vi vet ganska lite om vilka djur som funnits här. Den svenska berggrunden, eller urbergsskölden Fennoskandia som den heter och täcker stora delar av Skandinavien, är omkring 2 miljarder år gammal. Alltså från en tid långt innan landlevande liv fanns på jorden. Alla yngre lager har eroderats bort av väder, vind och inlandsisar. Och därmed alla eventuella fossil.

Det är egentligen bara två platser i Sverige som man hittat fossil av landlevande djur. En av dem är i det som en gång var ett floddelta där sötvatten rann ut i havet där nu Ivön i Skåne ligger. Här har till exempel dinosaurietänder hittats.

Dagens lädersköldpaddor
Lädersköldpaddor har en mjuk, läderartad sköld istället för ett hårt skal. De lever i sötvatten och nu levande arter finns i Asien, Afrika och Nordamerika. Det engelska namnet är softshell turtle. Kanske har du beställt en sådan på restaurang i Kina?

Forskningsresultatet publicerades i senaste numret av Journal of  Vertebrate  Paleontology.
SCHEYER, T.M., MÖRS, TH. & EINARSSON, E. (2012): First record of soft-shelled turtles (Cryptodira: Trionychidae) from the Late Cretaceous of Europe.- Journal of Vertebrate Paleontology, 32 (5): 1027-1032.

För ytterligare information kontakta