Artikel från Göteborgs universitet
28 juni 2012

Molekylen som påverkar vår vikt

Forskare vid Sahlgrenska akademin har upptäckt att en särskild molekyl i immunförsvaret påverkar våra hunger- och mättnadskänslor. Förhoppningen är att molekylen kan ge ökad förståelse i nya behandlingar mot fetma.

Interleukin-6 är namnet på en signalmolekyl i vårt immunförsvar som är viktig för att motverka infektioner. Senare forskning har, förvånande nog, visat att molekylen också kan ge en viktminskning.

Forskare vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, har nu närmare studerat hur detta går till och lyckats identifiera de särskilda celltyper i hjärnan som är mål för interleukin-6-molekylen. Resultaten visar att de celler som påverkas av interleukin-6 tillverkar ämnen som dels påverkar våra hunger- och mättnadskänslor, dels styr kroppens förbränning av fett.

– Interleukin-6 ökar nivåerna av ämnen i hjärnan som är viktminskande, vilket skulle kunna förklara varför höga nivåer av signalmolekylen i hjärnan ger en viktminskning, säger doktoranden Erik Schéle, som presenterar resultaten i sin avhandling.

Normalt har vi låga nivåer av interleukin-6 i hjärnan, men det är känt att nivåerna ökar dramatiskt när vi drabbas av en infektion, ofta med nedsatt hunger och orkeslöshet som typiska sjukdomssymtom.

– Våra tidigare fynd tyder på att interleukin-6 kan spela en viktig roll för att reglera ämnesomsättningen även hos friska individer. Ett viktigt bevis för detta är att vi upptäckt att möss som saknar interleukin-6 blir feta, och att råttor som får interleukin-6 injicerat direkt till hjärnan ökar sin förbränning, säger Erik Schéle.

Exakt hur interleukin-6 i hjärnan påverkar kroppsvikten är inte helt klarlagt, men forskarnas slutsats är att en person med hög interleukin-6 produktion i hjärnan delvis kan vara skyddad mot övervikt.

Avhandlingen visar också att även våra tarmbakterier indirekt påverkar ämnen i hjärnan som reglerar vår kroppsvikt.

– Det är både förvånande och nytt. På sikt kanske det kan leda till att vi påverkar vårt födointag för att motverka fetma via effekter på hjärnan, säger Erik Schéle.

Avhandlingen Body fat regulating neuropeptides: relation to interleukines and gut microbiota försvarades vid en disputation i juni 2012.
Länk till avhandling: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/28954