Artikel från Uppsala universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

26 april 2012

Vi följer andras blick enligt matematisk formel

Titta upp!… Du är en tupp! Barnsligt kanske, men det fungerar varje gång. Det krävs inte mycket för att få folk att börja leta efter vad alla andra tittar på. Uppsalamatematikern har tillsammans med forskare i Oxford och Princeton undersökt hur folk följer andras blickar på en shoppinggata och kan förklara mönstret med en matematisk formel.

I studien, som publiceras i denna veckas nätupplaga av den vetenskapliga tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences, PNAS, placerades små grupper av studenter på en trafikerad shopping-gata där de fick titta upp på en specifik punkt. Reaktionen hos förbipasserande filmades för att undersöka om de följde studenternas blick, även om det inte fanns något av intresse att titta på. Det gjorde de.

Men inte nog med det: Forskarna upptäckte även något mer subtilt i resultaten. Sannolikheten att titta ökade i proportion till storleken på gruppen av studenter. Dessutom var det folk som passerade bakom studenterna som tittade upp, snarare än de som gick förbi framför studenterna.

–    Det tyder på att du bara försöker se vad andra tittar på om du tror att du själv inte kan bli sedd, säger David Sumpter, professor i tillämpad matematik vid Uppsala universitet.

Hans roll i forskargruppen var att utveckla en matematisk modell för blickföljande beteende baserad på observationerna. Denna testades sedan i en helt annan situation, nämligen om en misstänkt aktivitet, två personer som filmar och för anteckningar, upptäcktes eller inte.

– Modellen förutsade, och experiment bekräftade, att om något är på gång finns det tydliga kluster av blickkopiering. Men tyvärr är dessa signaler alldeles för subtila för att lyckas lokalisera misstänksam aktivitet, säger David Sumpter.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera