Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

17 april 2012

SLU startar Centrum för biologisk bekämpning

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) inviger torsdag den 19 april ett nytt Kompetenscentrum för biologisk bekämpning. Biologisk bekämpning är när man använder levande organismer, t ex insekter, svampar, bakterier eller andra mikroorganismer för att begränsa effekterna av olika skadeorganismer inom jord-, skogs-, vatten- och trädgårdsbruk.

Bakterier, svampar och insekter i vår tjänst! Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) inviger nu ett nytt Kompetenscentrum för biologisk bekämpning med ett tvådagarssymposium med svenska och internationella representanter för forskning, företag och myndigheter.

SLU fick 2011 särskilda anslag från Landsbygdsdepartementet för att bygga upp ett Kompetenscentrum för biologisk bekämpning (Centre for biological control – CBC). Biologisk bekämpning är när man använder levande organismer, till exempel insekter, svampar, bakterier eller andra mikroorganismer för att begränsa effekterna av olika skadeorganismer. Biologisk bekämpning kan tillämpas inom trädgårdsbruk, jordbruk, skogsbruk, djurhållning och akvakultur. Metodiken passar det nya europeiska regelsystemet för integrerat växtskydd för att minimera användning av kemiska bekämpningsmedel från 2014. Forskning om biologisk bekämpning ligger också helt i linje med SLU:s fokus på strategisk kunskapsutveckling för ett hållbart nyttjande av de biologiska naturresurserna.

CBC består av forskare med kvalificerad kunskap om hur man kan identifiera, bereda, optimera och säkra organismer för biologisk bekämpning. Utöver den egna forskningen och nationella och internationella samarbeten med andra forskare inom hållbara bekämpningsmetoder, läggs stor vikt vid nära samverkan med intressenter utanför universitetsvärlden.

– Kontakten med odlare, företag, myndigheter och andra organisationer är en viktig del av verksamheten, säger CBC:s föreståndare Margareta Hökeberg.
Och att intresset för biologisk bekämpning är stort både i Sverige och utomlands märks i programmet:

– Vi har flera talare som flyger över halva jordklotet för att berätta om sin forskning. Det kommer att bli två väldigt lärorika och intressanta dagar, säger Margareta Hökeberg.
Tid och plats:

SLU Ultuna, Undervisningshuset, sal L, torsdag 19 april kl 11.00–19.00, fredag 20 april kl 8.30–15.00

Margareta Hökeberg, margareta.hokeberg@slu.se , tel 018-67 18 63
Ingvar Sundh, ingvar.sundh@slu.se, tel 018-67 32 08