Artikel från Polarforskningssekretariatet

2 februari 2012

Svensk forskningsstation i Antarktis rustas upp

Den 5 januari inleder Polarforskningssekretariatet expeditionen DML Wasa. Syftet är att genomföra underhållsarbeten vid den svenska forskningsstationen Wasa i Dronning Maud Land i Antarktis. Expeditionen ingår i Antarktisforskningsprogrammet SWEDARP 2011/12.

Förutom arbete med forskningsstationen kommer också bandvagnar och skotrar att ses över. Under expeditionen genomförs även en miljöinventering av aktiviteten på och omkring Wasa.

– Wasa är en viktig plattform för svensk polarforskning i Antarktis. Vi vill säkerställa att allt fungerar inför kommande säsongers forskningsexpeditioner, säger Henrik Törnberg på Polarforskningssekretariatet.

Expeditionen sker i nära samarbete med det finska Antarktisforskningsprogrammet FINNARP och de fem deltagarna kommer att bo på den finska forskningsstationen Aboa, som ligger i närheten av Wasa.

Forskningsstationen Wasa byggdes på Vestfjella i Dronning Maud Land under 1988/89 års Antarktisexpedition. Stationen är belägen 73°03’S, 13°25’V på nunatakken Basen. Tillsammans med Aboa utgör de den så kallade Nordenskiöldbasen.
Stationen används av både svenska och utländska forskare inom många discipliner – från mikrobiologi till atmosfärsfysik med geologi och glaciologi som viktiga delar.

Polarforskningssekretariatet är en statlig myndighet under Utbildningsdepartementet som har till uppgift att främja förutsättningarna för och samordna svensk forskning och utveckling i polarområdena.

Kontaktpersoner