Artikel från Naturhistoriska riksmuseet

18 januari 2012

Svamp djupt under havets botten

Hundratals meter ner i havsbottnens berggrund finns ett rikare liv än forskarna tidigare sett. Provtagningar med djupgående borrar utanför Hawaii visade sig innehålla fossil av svampar. Mycket talar för att det än idag lever svampar där, under minst sagt exotiska livsförhållanden.

Forskare från Naturhistoriska riksmuseet har undersökt de stavliknande borrkärnorna med bergmaterial från 150-900 meter under Stilla havets havsbotten, nära Hawaii. Berget visades sig innehålla fossila mikroorganismer som levt i vattenfyllda sprickor i bergrunden för 48 miljoner år sedan. Dessa mikrofossil undersöktes med avancerad röntgenutrustning.

Tydligt svamputseende
Fossilen hade ett karaktäristiskt svamputseende med mycelliknande nätverk. Dessutom innehöll de ämnet kitin som finns i cellväggar hos svampar men som inte förekommer hos bakterier med liknande utseende.

– Mångfalden av liv är tydligen större i havsbottnens berggrund än vad vi visste tidigare, säger forskaren Magnus Ivarsson. Vi vet att det finns svamp i den kontinentala bergrunden och att det förekommer svamp i djuphavet så det är mycket troligt att det än idag växer svampar i ådror och håligheter långt ned under havsbottnen.

Inte bara bakterier
I och med detta resultat finns alla tre domäner som organismer delas in i representerade i havsbottnens inre biosfär. Tidigare har nämligen både bakterier och arkéer hittats i vatten som pumpas upp av djuphavsvulkaner. Svampar ingår tillsammans med bland annat djur och växter i den tredje domänen, de så kallade eukaryoterna, som är organismer med sitt dna förvarat i cellkärnor.
Att leva där solljus inte finns kräver speciallösningar. Bakterier kan leva av att oxidera järn till rostutfällningar (järnoxid) i vatten. Svampar lever av att bryta ned andra organismer.