Artikel från Mittuniversitetet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

9 januari 2012

Nya medel till kvinnors företagande inom outdoor

Fungerar jackan lika bra i spöregn och med en ryggsäck på ryggen? Hur får man fram en bra form på tältet även när det stormar på fjället? Det ska forskare vid Mittuniversitetets SportsTech ta reda på ett nytt tvåårigt projekt tillsammans med ledande outdoorföretag i regionen.

Till sitt förfogande har de 5,4 miljoner kronor som ska investeras i utökade laboratorieresurser i det befintliga Textillaboratoriet på Campus Östersund. Särskilt fokus ägnas kvinnliga företagare.

– Vi är duktiga på att räkna på och förhålla oss till hårda material, men sämre på mjuka material. Många kvinnliga ingenjörer i regionen finns inom outdoorbranschen och genom det här projektet bidrar vi till att underlätta för dem att vidareutveckla sina företag och produkter, säger Mikael Bäckström, lektor och forskare inom sportteknologi.

Fördelen med det utbyggda textillaboratoriet är att hela klädesplagg eller tält kan testas utifrån bland annat slitage, vind och UV-strålning. I andra laboratorier kan endast mindre tygbitar testas.
SportsTech har länge samverkat med regionens företag i både forskning och utveckling. För närvarande samarbetar man med ett tiotal företag.

– Det nya projektet gynnar verkligen produktutveckling i länet. Det skapar en kreativ miljö och förutsättningar att bo och verka här. Det kommer att gynna kvinnor som vill produktutveckla och starta egna företag, säger Lisa Nilsson som tidigare gått utbildningen SportsTech. Hon har sedan dess hunnit jobba på bland annat Hilleberg och återfinns nu på SportsTechs textillaboratorium.
Tillväxtverket finansierar projektet med 2,7 miljoner kronor och Mittuniversitetet bidrar med lika mycket. Projektet löper under en tvåårsperiod, fram till utgången av 2013.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera