Tema

Volontärer gör turisters upplevelser fullödiga

Äventyr som får huden att knottra sig. En känsla av att förflyttas till medeltiden. Idag när olika destinationer slåss om turisterna erbjuds de upplevelser av det här slaget. Om man kan engagera volontärer i upplevelseproduktionen ger det konkurrensfördelar.

Anna Karin Olsson, doktorand i företagsekonomi på Högskolan Väst, studerar volontärers roller i marknadsföring av turistmål. Turistindustrin använder begreppet storytelling. Det innebär att man marknadsför en destination med hjälp av ett tema.

– Det blir allt viktigare att skapa upplevelser som kan beröra  besökares olika sinnen. Berättelser används för att skapa ett fantasins rum där besökaren är aktiv och tolkar och skapar sin egen minnesvärda upplevelse, säger Anna Karin Olsson.

Hon har undersökt tillämpningen av storytelling i Numedal i Norge och hur volontärer engageras där. Olika aktörer inom regionen samverkar kring ett medeltidstema och sommarfestivalen Middelalderukan. Under festivalen får turister besöka gårdar med hus som bevarats sedan medeltiden och höra ägarna berätta om dem. Man kan lyssna till medeltidsmusik, pröva på medeltidshantverk, äta medeltidsmat och mycket annat. Lokalbefolkningen och medlemmar i olika föreningar älskar sin hembygd och känner ett stort engagemang. Det gör att de som volontärer kan förmedla en äkta entusiasm till festivalbesökarna. Omkring 200 volontärer gör arbetsinsatser under medeltidsveckan. Festivalledningen håller i strama tyglar när det gäller vad som får marknadsföras inom festivalens ram. Man vill inte att den ska urarta till ett kommersiellt jippo.

Anna Karin Olsson samarbetar med forskare som studerar storytelling i övriga Norden. Lena Mossberg på Göteborgs universitet har undersökt hur man lockar turister till Bohuslän med hjälp av ett skaldjurstema. Anette Therkelsen på Aalborgs universitet har studerat hur storytelling används för att marknadsföra Limfjordsregionen som destination.

I det svenska fallet deltar volontärer huvudsakligen som initiativtagare. I det danska fallet arbetar de främst bakom kulisserna under arrangemangen. Under den norska medeltidsveckan i Numedal är volontärerna huvudsakligen utförare av arrangemang i direkt kontakt med turisterna. En av forskarnas slutsatser är det bästa vore om man hade med volontärer hela vägen från planering till genomförande.

– Då kan man ta tillvara deras kunskaper, lokalkännedom och engagemang, säger Anna Karin Olsson.

Kontaktinformation
För mer information kontakta Anna Karin Olsson, 0520-22 36 44, anna-karin.olsson@hv.se

Vi finns där du är @forskningsnyhet

Volontärer gör turisters upplevelser fullödiga

 lästid ~ 2 min