Artikel från Högskolan i Borås

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

28 september 2011

Motstridiga krav när skolelever lär sig söka information

Informationskompetenser handlar om att veta hur man hittar information i olika sammanhang och hur man bedömer och använder den information man hittar. Hur lär sig barn i början av sina ”skolkarriärer” söka och använda information? Vilka krav på lärande ställs på eleverna? Dessa frågor tar Anna Lundh upp i sin avhandling.

Anna Lundh är forskare vid Institutionen bibliotek- och informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås och hon har forskat om barn som ”forskar”. Med hjälp av en videokamera har hon i sina empiriska studier observerat skolelever som arbetar projektbaserat. 

– Under den första tiden i skolan lär sig barn vad det innebär att vara elev, vilket de sedan är väldigt länge. Jag ser informationskompetenser som en del av att vara läs- och skrivkunnig, inte som vissa som ser det, som en vuxenkompetens, säger Anna Lundh.

I sin avhandling konstaterar hon att elever möts av motstridiga krav när det kommer till att utveckla informationskompetenser.

– Till exempel förväntas barnen ställa ”genuina” frågor, samtidigt som de måste ställa dem på ett sätt som passar in i skolan. Motstridiga krav skapar svårigheter för både barn och pedagoger. Jag tror många, både lärare och bibliotekarier, kommer att känna igen sig i avhandlingens resultat.

Avhandlingen
Doing research in Primary School: Information Activities in Project-Based Learning

Disputation
21/10 kl. 13:15 sal M204, Högskolan i Borås

Spikning
30/9 kl. 13 i Biblioteket, Högskolan i Borås  
Avhandlingen kommer också att finnas tillgänglig elektronisk på http://hdl.handle.net/2320/8610

Kontaktinformation
För mer information
Anna Lundh, 033-435 59 91, anna.lundh@hb.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera