Artikel från Lunds universitet

18 mars 2011

Minsta partiklarna ska avslöja universums gåtor

Endast fyra procent av materian i universum har hittills beskrivits med hjälp av partikelfysikens standardmodell. Det finns med andra ord än så länge ingen förklaring till all mörk materia och mörk energi som står för resterande 96 procent av energin i universum.

Inom partikelfysiken använder forskarna olika modeller för att söka svar på detta dilemma. Lisa Carlonis avhandlingsarbete handlar om de modeller inom partikelfysiken som beskriver naturens minsta beståndsdelar. För att studera dessa beståndsdelar krävs mycket hög energi som får atomernas delar att kollidera med varandra. Large Hadron Collider vid forskningsanläggningen CERN nära Genève är det största partikelacceleratorexperimentet i världen.

Carlonis avhandling fokuserar bland annat på simuleringar av effekten av ny strålning som sedan ska jämföras med kommande data från CERN. Carloni har även arbetat med vissa teorier för en typ av partiklar som har låg massa, vilka inte går att beskriva med hjälp av partikelfysikens standardmodell.

Avhandling vid: Institutionen för astronomi och teoretisk fysik, Lunds universitet
Titel: Renormalization in Effective Field Theory and Hidden Radiation.
Författare: Lisa.Carloni@thep.lu.se